پنلکوپنی در گربه

پنلکوپنی در گربه

بیماری پن لکوپنی یک بیماری ویروسی واگیر دار شایع در گربه است. بیماری پنلوکوپنی یکی از بیماری های شایع گربه است. این بیماری از جمله بیماری هایی است که گربه در واکسیناسیون های دوره ای بر علیه آن واکسینه می‌گردد. گربه های ۲ تا ۶ ماهه بیشترین حساسیت را نسبت به این بیماری دارند و عمده درگیری با این ویروس در این سن مشاهده می‌شود. گربه های بالغ و واکسینه شده نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، اما شدت پنلوکوپنی در گربه در این گربه ها بسیار کمتر است. در ادامه به موضوعات بیماری پن لکوپنی گربه چیست؟، علائم بیماری ویروسی پنلوکوپنی و درمان پن لکوپنی گربه می‌پردازیم.

بیماری پن لکوپنی گربه چیست؟

این ویروس از طریق تماس مستقیم با گربه آلوده و یا سطوح آلوده با ویروس منتقل می‌شود. ویروس عامل این بیماری بسیار مقاوم است و اکثر ضدعفونی کننده‌ها بر روی آن تاثیری ندارند. این ویروس بر روی سلول‌هایی که تکثیر بالایی دارند، اثر می‌کند و از تقسیم سلولی این سلول‌ها جلوگیری می‌نماید. سلول‌های مغز استخوان و سلول های پوششی روده از جمله این سلول‌های هدف هستند.

پس از آلودگی به این ویروس، ویروس در مغز استخوان از تقسیم سلول‌های خونی جلوگیری می‌کند که در نتیجه آن کم خونی در تمامی رده های خونی بروز پیدا می‌کند. کاهش گلبول‌های سفید نیز باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و بدن مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها می شود. آلودگی سلول‌های پوششی دستگاه گوارش نیز باعث بروز علائمی همچون استفراغ و اسهال در گربه می‌شود. در صورتی که درمان به موقع انجام نشود، این اسهال می‌تواند خونی نیز باشد.

پنلکوپنی گربه

برای داشتن یک گربه یا سگ سلامت در منزل نیاز است، تا در مورد آنها اطلاعات کسب کنید. مطالب بیماری های گربه و سگ، می‌توانند برای شما مفید واقع شوند.

علائم بیماری ویروسی پنلوکوپنی

عمده علائمی که در پنلوکوپنی در گربه مشاهده می‌شود، عبارتند از:

  • بی حالی و ضعف
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن و یا عدم وزن گیری
  • اسهال، البته هر اسهالی ربطی به این بیماری ندارد. برای راهنمایی بیشتر مقاله دلایل اسهال در گربه را مشاهده کنید.
  • اسهال خونی
  • استفراغ، البته هر استفراغی مربوط به این بیماری نیست. برای راهنمایی بیشتر مطلب دلایل مختلف استفراغ در گربه ها را مشاهده کنید.
  • کم آبی بدن
  • تب
  • کم خونی

واکسیناسیون گربه می‌تواند کمی از این مشکلات را بکاهد. به همین خاطر برنامه زمانی واکسیناسیون گربه دارای اهمیت خاصی خواهد بود. از دیگر مشکلات شابع در گربه می‌توانیم از بی اشتهایی گربه، خون در مدفوع گربه، قارچ گربه و لکه اشک در گربه ها نام ببریم. شما با شناخت این موارد می‌توانید یک تجربه بهتری از نگهداری و داشتن پت کوچولوی خود داشته باشید.

درمان پن لکوپنی گربه

تشخیص بیماری پنلوکوپنی در گربه توسط آزمایش خون و یا کیت های تشخیصی سریع انجام می شود. در صورتی که در اسهال یا استفراغ در بچه گربه ها مشاهده شد، سریعا باید نسبت به انجام تست‌های تشخیصی اقدام نمود.

بیماری پنلکوپنی در گربه یک بیماری ویروسی است و برای درمان آن تنها از درمان‌های حمایتی استفاده می‌شود. تا گربه بتواند دوره بیماری را طی کند. تامین آب و غذای مورد نیاز بدن و همچنین داروهای ضد استفراغ و آنتی بیوتیک‌ها از جمله داروهای مورد استفاده در این دوره است.

بهترین و ساده ترین روش درمان، پیشگیری است. همان طور که گفته شد، بیشترین حساسیت به این بیماری، در گربه های ۲ تا ۶ ماهه است. اگر گربه ای در این رنج سنی دارید، تا زمان اتمام دوره واکسیناسیون از تماس آن با سایر گربه‌ها حتی گربه های واکسینه شده جلوگیری کنید و همچنین در صورتی که با گربه ای در تماس بوده‌اید، دست و لباس‌های خود را ضد عفونی کنید.

 

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات