بی اشتهایی گربه

بی اشتهایی گربه

بی اشتهایی گربه یکی از انواع مشکلات و بیماری های گربه بشمار می‌رود. شاید بی اشتهایی مثل استفراغ گربه خطرناک نباشد. اما موضوعی است، که نیازمند توجه و یافتن دلیل آن است. در ادامه به درمان خانگی بی اشتهایی گربه، درمان بی اشتهایی گربه، بی اشتهایی گربه باردار، درمان بی اشتهایی بچه گربه و غذا نخوردن گربه بعد از جراحی می‌پردازیم.

انواع بی اشتهایی گربه

۱- بی اشتهایی ناشی از علل روانی یا رفتاری منجمله ظرف غذای کثیف، دلتنگی، قهر کردن و غیره.

۲- بی اشتهایی کاذب که در اینصورت گربه به سمت غذا می‌رود. اما متعاقبا از خوردن منصرف می‌ شود که دلیل آن بیشتر مشکلات مربوط به دهان و دندان می‌باشد.

۳- بی اشتهایی واقعی که گربه اصلا به سمت غذا حرکت نمی‌کند، که دلیل آن عمدتا بیماری‌های عفونی و دستگاه گوارش می‌باشد.

هنگامی که گربه نمی‌تواند غذا بخورد همیشه نگران کننده است. ممکن است تغییر چشمگیری در اشتها ایجاد شود. به عنوان مثال، گربه ای که همیشه با اشتیاق غذا می‌خورد. و غذای خود را کاملاً کنار می‌گذارد، یا کاهش تدریجی علاقه به نوع خاصی از غذا. در هر صورت، این مشکلی نیست، که بتوان آن را نادیده گرفت. بسیار مهم است که گربه شما به اندازه کافی غذا بخورد تا انرژی و مواد مغذی لازم برای سلامتی و نشاط را تامین کند.

درمان بی اشتهایی بچه گربه

بی اشتهایی در گربه ها خطر خاصی است. زیرا در صورت برآورده نشدن نیاز گرمایی آنها، بیماری بسیار جدی به نام لیپیدوز کبدی، که به آن “سندرم کبد چرب” نیز می‌گویند، ایجاد می‌شود. چربی از ذخایر خود خارج می‌شود و به لیپوپروتئین‌هایی که برای انرژی استفاده می‌شوند، تبدیل می شود.

کبد گربه نمی‌تواند ذخایر بزرگ چربی را تبدیل کند و بنابراین چربی آزاد شده به کبد نمی‌تواند به طور موثر پردازش شود و در کبد انباشته می‌شود. بنابراین اگر گربه بی اشتها شد و این وضعیت ۱۲ تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کرد. حتما باید دلیل آن پیدا شده و رفع گردد و حتما نیاز به مراجعه به دامپزشک گربه است.

بی اشتهایی در حیوانات

استرس گربه را برطرف کنید

 گربه ها موجودات حساسی هستند و به دلایل زیادی می‌توانند دچار استرس شوند. استرس می‌تواند تأثیر منفی بر اشتها و همچنین رفتار توالت داشته باشد. آیا چیزی در خانه تغییر کرده است که ممکن است عامل باشد؟ اضافه شدن به خانواده، چه نوزاد باشد یا حیوان خانگی دیگر، می‌تواند برای برخی از گربه های حساس بسیار آزاردهنده باشد.

اطمینان حاصل کنید که گربه احساس راحتی و امنیت می‌کند. و اطمینان حاصل کنید که جایی آرام برای غذا خوردن به دور از هرگونه حواس پرتی یا رقابت حیوانات دیگر دارد. اگر بیش از یک گربه دارید، تغذیه جداگانه آنها عاقلانه است.

پاکیزگی گربه

 گربه ها می‌توانند در این مورد سخت گیر باشند. اطمینان حاصل کنید که هر وعده غذایی در یک کاسه تمیز سرو می‌شود. بدون باقی مانده مواد شوینده که مزه ناخوشایند دارند. کاسه‌های سرامیکی به راحتی شستشو می‌شوند و احتمال باقی ماندن آثار صابون در آنها کمتر است. برخی از گربه ها دوست دارند غذا را به یکباره نخورند و در طول روز یک وعده غذای خشک حین رفت و آمد آن را می‌خورد. اما اطمینان حاصل کنید که غذای قدیمی برای مدت طولانی در ظرف نماند. غذای مرطوب یا تازه‌ای که نخورده را باید در اسرع وقت برداشت و دور انداخت.

غذای گربه

 گربه ها به طراوت غذای خود حساس هستند، بنابراین مطمئن شوید که محصولات خشک به درستی در ظرفی محکم و دور از گرما و نور خورشید نگهداری می‌شوند. گربه‌ها می توانند به سرعت فساد و اکسیداسیون را در غذا تشخیص دهند و یک گربه بسیار باهوش ممکن است، غذایی را که به تازگی باز شده است ترجیح دهد. بنابراین بسته های کوچکتر می‌توانند در چنین شرایطی بسیار مفید باشند.

غذای مرطوبی که مستقیم از یخچال سرو می‌شود، می‌تواند برای برخی گربه‌ها خیلی سرد باشد. بنابراین از خوردن آن لذت نمی‌برند. وعده‌های غذایی را کمی از قبل آماده کنید، تا غذا قبل از سرو به دمای اتاق برسد و ظرف را بپوشانید. تا مانع از جذب مگس به ویژه در هوای گرم شود.

گربه مریض

گربه ها، موجودات عادتی

گربه ها از روی عادت زندگی می‌کنند و تغییرات آنها را ناراحت می‌کند اما آشنایی به آنها اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. درواقع گربه ها می‌توانند با تغییر در نحوه تغذیه خود ناراحت شوند و به غذاهای جدید مشکوک شوند. هنگام تغییر مارک تجاری مراقب باشید و آگاه باشید که ممکن است لازم باشد رژیم غذایی اولیه را برای مدتی با غذای جدید مخلوط کنید، به تدریج غذای جدید را افزایش دهید و غذای قدیمی را کاهش دهید، تا زمانی که گربه شما با محصول جدید راحت شود.

این رفتار محتاطانه را “نئوفوبیای غذایی” می‌نامند. که به عنوان یک استراتژی ذاتی توسط گربه های وحشی برای اجتناب از خوردن غذاهای سمی به کار گرفته می‌شود.

بهبود خوش خوراکی غذاهای خشک

برخی از گربه ها غذای خشک را ترجیح می‌دهند، برخی دیگر غذای مرطوب را ترجیح می‌دهند. بسیاری از مالکان راحتی و صرفه غذایی خشک را ترجیح می‌دهند. برای گربه‌هایی که تمایلی به خوردن غذای خشک ندارند، آن را با کمی آب گرم برای نیم ساعت قبل از سرو خیس کنید تا نرم شود. با سازنده مشورت کنید، زیرا ممکن است برای برخی از مارک‌ها توصیه نشود.

همچنین می‌توانید غذای خیس خورده را در مایکروویو گرم کنید، فقط چند ثانیه در ظرفی غیر فلزی قرار دهید تا به دمای بدن برسد و بوی آن به محیط وارد شود. گربه ها هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی خوب است. و چه چیزی نه، به حس بویایی خود وابسته هستند.

انتخاب غذا گربه

برخی از مارک های تجاری برای افزایش طعم و مزه به نمک و طعم دهنده‌های مصنوعی تکیه می‌کنند، اما بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهندريال به گربه های خود رژیم طبیعی تری ارائه دهند. که بر سطوح بالای گوشت یا ماهی متکی است. مطالعات نشان می‌دهد که گربه ها رژیم های دارای پروتئین بیشتر را انتخاب می‌کنند (با توجه به وضعیت گوشتخوار اجباری آنها)، بنابراین به دنبال غذاهایی باشید که شامل سطوح سخاوتمندانه‌ای از مواد غنی از پروتئین باشد.

هنگام انتخاب غذای مرطوب گربه، به این نکته توجه کنید که آیا غذا “کامل” است (شامل همه مواد مغذی ضروری) یا “مکمل” (طوری طراحی شده است که فقط به عنوان بخشی از رژیم کلی گربه تغذیه شود). غذاهای کامل ایمن‌تر هستند و دارای میزان صحیح تائورین، آرژنین و آراشیدونیک هستند، که برای سلامتی گربه شما ضروری است.

بهتر است بدانید:بیماری های شایع گربه

ویژگی های فیزیکی غذای گربه

گربه ها قادر به حرکت دادن فک خود به پهلو نیستند و نمی‌توانند غذای خود را آسیاب کنند ، بنابراین در صورت استفاده از غذای سفت، اندازه، تراکم و بافت مهم است. گربه ها ممکن است با بافت بسیار خشن مانع شوند و مطالعات نشان داده است که ممکن است تیغه‌های دایره‌ای شکل به اشکال دیگر ترجیح داده شود. با این اوصاف، گربه های جداگانه همه ویژگی‌های خاص خود را دارند، بنابراین ممکن است لازم باشد آزمایش کنید تا بفهمید چه چیزی بیشتر مناسب گربه شما است. گربه ها فاقد گیرنده طعم شیرین هستند و طعم های گوشتی را ترجیح می‌دهند. اما اگر شیرینی‌ها در آب رقیق شوند، همچنان گربه را جذب می‌کنند، به همین دلیل باید مراقبت زیادی انجام شود تا چیزهایی مانند ضد یخ در دسترس گربه قرار نگیرند.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که طبع غذایی گربه ها در اوایل زندگی شکل می‌گیرد، بنابراین وقتی بچه گربه شش ماهه می‌شود، ممکن است عادات غذایی او شکل گرفته باشد. گربه ها تنها در حدود ۵۰۰ جوانه چشایی دارند، در مقایسه با سگ که ۱۷۰۰ و انسان که ۹۰۰۰ جوانه چشایی دارد.

تغذیه گربه

 وعده های کوچکتر غذا برای گربه

محصولات متراکم با محتوای کالری بیشتر می‌تواند برای برخی گربه ها مفید باشد. زیرا گربه‌ای که کم اشتها هست با حجم کمتر خوراک نیازهای تغذیه ای خو را برطرف می‌سازند. اگر غذا نامحدود باشد، گربه هابه دفعات بیشتر و هر بار مقدار کمی از آن غذا را می خورند. یک عامل کلیدی این است که آیا گربه واقعا گرسنه است یا خیر. اگر او تمایلی به خوردن برخی غذاها دارد. اما برخی دیگر را نمی‌خورد، ممکن است غذای بیشتری از آنچه که لازم دارد برایش تهیه شده باشد، بنابراین حجم را بررسی کنید.

بهتر است بدانید:خون در مدفوع گربه

آیا گربه شما واقعاً گرسنه است؟

علاوه از غذای اصلی اگر به رژیم غذایی گربه تشویقی‌های لذیذ و میوه اضافه کنید مقدار قابل توجهی کالری اضافی را دریافت خواهد کرد. گربه‌های خارج از منزل نیز ممکن است رژیم غذایی خود را با شکار تکمیل کنند. که این می تواند به این معنا باشد، که رژیم غذایی اصلی کمتر خورده شود. ناتوانی در بو کردن یا از دست دادن حس بویایی (بو نقش مهمی در خوش طعم شدن غذا و اشتها دارد).

بی اشتهایی کاذب گربه

  • بی اشتهایی کاذب که در آن گربه می‌خواهد غذا بخورد. اما نمی‌تواند یا مشکل دارد شامل موارد زیر است: استوماتیت یا التهاب دهان
  • التهاب لثه یا مری
  • التهاب و درد در بافت های دهان و گلو.
  • بیماری پریودنتال پیشرفته، که ممکن است شامل شل شدن دندان‌ها شود.
  • آبسه پشت چشم
  • درد در عضلات جوشی(درد در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ؛ دو مفصل که استخوان فک را به جمجمه متصل می‌کنند)
  • بیماری غدد بزاقی
  • بیماری سیستم عصبی که بر جویدن و بلعیدن تأثیر می‌گذارد.
  • سرطان یا تومورهای دهان، زبان، لوزه یا ساختارهای مرتبط با آن.
  • درد در هر نقطه از بدن. درد مزمن بسیار حواس پرت کننده است و ممکن است اشتها یا توانایی گربه را برای رسیدن به ظرف غذا و آب روی زمین محدود کند، برای مثال کمردرد
بی اشتهایی گربه

بی اشتهایی واقعی گربه

 این نوع بی اشتهایی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند:

  • بیماری سیستمیک، اعم از عفونت یا اختلال در عملکرد سیستم اندام‌ها (به عنوان مثال، دیابت یا بیماری کلیوی)
  • مسمومیت
  • التهاب و عفونت دستگاه گوارش
  • بیماریهای سیستم ایمنی
  • ناتوانی در بو کردن یا از دست دادن حس بویایی (بو نقش مهمی در خوش طعم شدن غذا و اشتها دارد)
  • هر بیماری دردناکی می تواند اشتها را سرکوب کند مثل انواع سرطان ها.
  • انسداد های دستگاه گوارش مانند معده یا روده.
  • حالت تهوع به هر علتی
  • دمای محیط بالا که منجر به گرما زدگی می شود
  • عوارض جانبی داروها

پانسیون حیوانات در سایت سایمون کت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات