بیماری های گربه و سگ

بیماری گربه

بیماری های گربه و سگ برخی مشترک و قابل اهمیت است. شناخت این بیماری ها و مشکلات برای نگهداری از پت های دوست داشتنی شما مورد نیاز است. در ادامه به بیماری های عفونی گربه و سگ، بیماری های متابولیک، مسمومیت گربه و سگ، واکسیناسیون گربه و سگ و امور بهداشتی مربوط به آبستنی و زایمان سگ و گربه می‌پردازیم. درواقع شما بطور کامل با بیماری ها گربه و سگ آشنا خواهید شد. همراه ما باشید.

با این حال در مطلبی دیگر به موضوع بیماری های شایع گربه پرداختیم.

بیماری های عفونی گربه و سگ

این دست بیماری ها شامل بیماری‌های ویروسی، قارچی و باکتریای می‌باشد. بیماری‌های ویروسی در گربه شامل ویروس پنلوکپنی FIP و Felv و FIV می‌باشد. که مراحل تشخیص آزمایشگاهی و درمان آن در کلینیک انجام می گیرد. از بیماری‌های ویروسی مهم در سگ می‌توان به هاری، دیستمپر، ICH یا هپاتیت عفونی سگ‌ها، پارو ویروس، هرپس ویروس و کرونا ویروس‌ها اشاره کرد. که منجر به بیماری‌های دستگاه تنفسی، گوارش و دستگاه عصبی سگ‌ها شده و اکثرا بیماری‌های مکملی بوده و نیازمند مراقبت و درمان جدی می‌باشند. البته بی اشتهایی گربه خود می‌تواند موضوع نگران کننده‌ای باشد.

بیماریهای باکتریایی در سگ و گربه بسیار متعدد بوده و اغلب منجر به ایجاد بیماری در دستگاه تنفس، گوارش، ادراری تناسلی و چشم می‌شوند. و بیشتر این بیماریها با استفاده از آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. بیماری های قارچی در سگ و گربه اغلب در پوست و گوش حیوان باعث درگیری می‌شوند. اما ممکن است عفونت احشایی هم ایجاد گردد، که اکثر آنها با استفاده از داروهای ضدقارچی قابل درمان می باشند. مطلب قارچ گربه برای شما می‌تواند مفید باشد. خون در مدفوع گربه نیز باید با دقت بررسی شود. همینطور در صورت مشاهده استفراغ گربه، می‌توانید مقاله دلایل مختلف استفراغ در گربه ها  را مطالعه بفرمایید.

بهتر است بدانید:پانسیون حیوانات در تهران

بیماری های متابولیک

در سگ و گربه بیشتر شامل دیابت، کبد چرب وکمبود های مواد معدنی مثل کلسیم و ویتامین ها می‌شود. که اغلب فرآیند تشخیص آنها نیاز به دسترسی به آزمایشگاه داشته و روند درمانی در برخی موارد طولانی می‌باشد.

بیماری های عفونی گربه

بیشتر بدانید:پنلکوپنی در گربه

مسمومیت گربه و سگ

در سگ و گربه در صورت عدم سالم سازی محیط زندگی امری عادی و متداول می‌باشد، که درصورت دسترسی حیوان به مواد خوراکی ممنوعه مثل شکلات یا خوردن مواد غیر خوراکی سمی مثل سموم دفع آفات و گل وگیاه زینتی موجود در منزل یا مواد صنعتی مثل اتیلن گلیکول ایجاد می‌شود، که نیاز به درمان اورژانسی دارد.

بسیاری از بیماریهای ارثی و مادرزادی در سگ و گربه مثل عدم رشد مخچه غیرقابل درمان می‌باشد. اما برخی دیگر مثل نهان بیضگی و شکاف‌های کامی و لب به راحتی قابل درمان می‌باشد.

بخش جراحی

بسیاری از جراحی های بافت نرم مثل عقیم سازی در سگها و گربه های نر و ماده، سزارین، خارج سازی سنگهای ادراری، خارج سازی اجسام خارجی خورده شده توسط حیوان و برداشت تومورها و جراحی های ارتوپدی متداول همانند شکستگی های استخوانی، دررفتگی های مفاصل و پارگی تاندونها و غیره تسط متخصصین مربوطه انجام می گیرد.

انگل درمانی

آلودگی‌های انگلی در سگ و گربه شامل طیف وسیعی از انگل‌ها می‌باشد که باعث آلودگی دستگاه گوارشی، تنفسی، قلب و عروق، ادراری و پوست و گوش می شود. بیشتر انگلها در سگ و گربه جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بوده و باعث مخاطرات بهداشتی می‌شوند. که می‌توان به کرم های گوارشی و تک یاخته ای مثل توکسوپلاسما اشاره کرد.

خوشبختانه بیشتر این انگل‌ها با استفاده از داروهای ضد انگلی قابل پیشگیری و درمان می‌باشند. و این امر نیازمند توجه هرچه بیشتر صاحب حیوان و انجام درمان‌های موثر در زمان‌های پیش بینی شده توسط دامپزشک گربه است.

واکسیناسیون

لکه اشک در گربه ها نیز موضوعی است، که برای بررسی بیماری‌های کوچولو شما اهمیت دارد.

واکسیناسیون گربه و سگ

خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های مهلک در سگ و گربه که اغلب ویروسی می‌باشند دارای واکسن موثر بوده و با انجام دوره‌ای این واکسیناسیون می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری نمود. انجام واکسیناسیون در خصوص بیماری‌های شدید و کشنده هاری در حیوانات خانگی مورد تاکید همه دامپزشکان می‌باشد.

سایر بیماری‌های ویروسی در سگ و گربه شامل پنلکوپنی، کلسی ویروس و هرپس ویروس برای گربه و بیماری‌های پاروویروس، دیستمپر، هپاتیت، پارا آنفولانزا و لپتوپیروز در سگ دارای واکسن بوده و تزریق آن سبب پیشگیری از ابتلا خواهد شد. مطالعه مقاله برنامه زمانی واکسیناسیون گربه در این موضوع مفید خواهد بود.

صدور شناسنامه و گواهی بهداشتی و میکروچیپ

داشتن شناسنامه بهداشتی که شامل اطلاعات شخصی حیوان و صاحب حیوان و مشخصات واکسن‌های تزریق شده و درمان‌های ضد انگلی انجام شده می‌باشد بسیار با اهمیت است زیرا این شناسنامه موقع فروش حیوان یا انجام حمل و نقل‌های هوایی و ریلی و زمینی در همه کشورها مطالبه خواهد شد.

میکروچیپ یک تراشه الکترونیکی بسیار کوچک می‌باشند که بوسیله سرنگ خاصی در زیرجلد حیوان کار گذاشته می‌شود. این تراشه حاوی اطلاعات شناسنامه‌ای حیوان می‌باشد، که جهت مسافرت به کشورهای خارجی به خصوص اروپایی و آمریکایی یکی از ضروریات می‌باشد. اطلاعات این تراشه توسط دستگاه مخصوص قابل خواندن است و به محض اینکه این دستگاه در مجاورت تراشه قرار می‌گیرد. اطلاعات آن را نمایان می سازد.

قبل از انجام مسافرت‌های هوایی و بین المللی می‌بایست با مراجعه به دامپزشک معتمد اقدام به اخذ گواهی سلامت بهداشتی نمود. که از شرایط اصلی انجام پرواز می باشد.

بستری و مراقبت از گربه های تحت درمان

بسیاری از بیماری‌ها مزمن و حاد جهت درمان موثر نیاز به انجام اقدامات درمانی خاص مثل تزریق‌های مکرر و سرم درمانی در اوقات مختلف روز دارد. و حیوان دایم می‌بایست تحت نظر بوده و درمان‌ها به موقع انجام پذیرد. لذا انجام بستری بیمار یکی از خدمات پر متقاضی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها می‌باشد که منجر به درمان موفق بیماری‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید:اسهال توله سگ

بیماری های گربه

بخش دندانپزشکی

یکی از موارد بهداشتی مهم در مراقبت از حیوان خانگی مراقبت‌های دندانی می‌باشد. بیماری‌های لثه یکی از بیماری‌های مهم در سگ و گربه می‌باشد. که مهم ترین علت آن وجود جرم‌های دندانی می‌باشد بنابراین مسواک زدن روزانه از تشکیل جرم‌ها پیشگیری می‌نماید. اما اگر به هر دلیلی جرم‌های دندانی شکل گرفت می‌بایست، جهت پیشگیری از التهاب و عفونت لثه‌ها اقدام به جرمگیری دندان ها نمود.

این جرم‌ها حاوی تعداد بسیاری زیادی باکتریای می‌باشد که نهایتا منجر به فاسد شدن دندان‌ها می‌شود. و نیاز به درمان دندانپزشکی همانند تخلیه و ترمیم پیدا می‌کند، که به راحتی قابل انجام می‌باشد. از مشکلات شایع دیگر باقی ماندن دندان‌های شیری پس از خارج شدن دندان‌های دائمی است، که جهت جلوگیری از بدشکلی‌های فک و فسادهای دندانی می‌بایست سریعا اقدام به خارج سازی آنها نمود.

امور بهداشتی مربوط به آبستنی و زایمان

یکی از نیاز های اساسی صاحبان حیوان در مواردی که اقدام به تولید مثل پت شان می‌کنند، دسترسی به دامپزشک مجرب در این زمینه جهت کسب اطلاعات مناسب مربوط به جفت گیری، موعد مناسب جفتگیری و آبستنی، زایمان و مراقبت از نوزاد است. زایمان و اتفاقات قبل و بعد ازآن یکی از بحرانی ترین مواقع در زندگی حیوان می‌باشد.

لذا بسیاری از بیماری‌ها ممکن است، در این دوره اتفاق بیافتد. از بیماری‌های شایع در این دوره می‌توان به سقط، بیرون زدگی واژن مهبل، سخت زایی، عفونت رحمی و غدد پستانی، فلجی و تشنج بعد از زایمان و غیره اشاره داشت، که نیازمند توجه اورژانسی می‌باشد.

بخش اسپا

اصلاح موها و شستشو سگ و گربه به خصوص اگر دارای موهای بلند باشند یکی از مراقبت‌های اساسی بهداشتی است. که از ایجاد بسیاری از بیماری‌های پوست و مو جلوگیری می‌کند. گوش حیوان نسبت به نفوذ آب و رطوبت بسیار حساس می‌باشد واغلب منجر به عفونت می‌شود. لذا در حین شستشو باید از نفوذ آب به گوش ها جلوگیری نمود.

انجام شستشو در سگ ها به فاصله کوتاه و در گربه ها به فاصله های زمانی بیشتر انجام میگیرد. این شستشو گاها جهت انجام درمان های ضد انگلی پوست، عفونت های باکتریایی و قارچی نیز انجام میگیرد. همچنین اصلاح ناخن در حیوانات خانگی یکی از ضروریات است که مانع از آسیب به خود حیوان و صاحب آن میشود.

بهتر است بخوانید:دلایل اسهال در گربه

اسپای حیوانات

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • از خدماتی که ارائه دادید خیلی تشکر می کنم نکات خیلی خوبی رو در مقاله آورده شده که خیلی مفید و پرکاربرد هستن

    پاسخ
  • بیماری های گربه و سگ رو اگر به تفکیک بگید خیلی کاربردی تر میشه.
    ممنون از سایت مفیدتون

    پاسخ
  • بیماری های گربه و سگ رو اگر به تفکیک بگید خیلی کاربردی تر میشه.

    پاسخ
  • در این مقاله با بیماری های سگ و گربه بیشتر آشنایی پیدا کردم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات