لکه اشک در گربه ها (شامل ۵ نکته درمانی)

اشک گربه

لکه های اشک روی صورت گربه می تواند یک منظره معمول اما نامطلوب باشد. این لکه ها به رنگ قهوه ای تیره روی موهای ناحیه زیر چشم دیده می شود که گاهی پوسته می شود ، بوی بد می دهد و همچنین چسبناک است و حالت زشتی را ایجاد می کند. هرچه مو روشن تر باشد، بیشتر جلب توجه می کند. اما آیا این وضعیت حاکی از بیماری هست؟

حال چه چیزی باعث ایجاد لکه می شود، آیا برخی از نژادها مستعدتر هستند؟ چگونه می توان از تغییر رنگ خلاص شد؟

 نگران نباشد، دلیلش این نیست که گریه می کند.

اگر شما نگران لکه اشک هستید، این مقاله برای شما مناسب است. ما در مورد علل شایع لکه اشک در گربه ها صحبت خواهیم کرد و راه حل های عملی نیز ارائه می دهیم.

علت ایجاد لکه اشک در گربه ها چیست؟ نام مناسب برای تولید اشک بیش از حد اپی فورا (epiphora) است. وقتی سیستم تخلیه اشک یک گربه کار نمی کند، اشکهای اضافی روی خز او سرازیر می شود.

برخی از گربه ها با نقص متولد می شوند. برخی در حین جنگ با گربه دیگر دچهر نقص می شوند. آلرژی یا عفونت مزمن چشم نیز می تواند آسیب برساند. حتی شکل و شمایل صورت گربه نیز تاثیر گذار است بطوری که نژادهای پرشین فلت، هیمالین و سایر نژادهای دیگر با صورت صاف نسبت به گربه هایی با ویژگی های صورت کشیده بیشتر دچار لکه اشکی می شوند. علت این امر بدلیل عدم تخلیه مناسب اشک از داخل چشم به داخل بینی ناشی از اختلال ساختاری ایجاد شده در اثر اصلاح نژاد یا جهش ژنتیکی می باشد. در گربه های با صورت کشیده مجرای تخلیه اشک صاف و کامل می باشد بنابراین تخلیه اشک بصورت کامل و به راحتی اتفاق می افتد. اما در گربه های فلت این کار به شکل کامل رخ نمی دهد و قسمت اضافی اشک از زاویه داخلی چشم سرازیر می گردد. اشک دارای موادی هست که در اثر مجاورت با هوا اکسیده شده و رنگ سیاه یا قهوه ای ایجاد می کند.

ریزش اشک گربه

 اگر متوجه لکه اشک در گربه شدید، چه باید کرد؟

۱- اگر شروع ناگهانی است

 ابتدا با دامپزشک خود صحبت کنید درست مانند تغییرات در رفتار گربه، هرگونه تغییر در ظاهر گربه می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

 اگر گربه شما اخیراً لکه اشک ایجاد کرده است، اولین فردی که باید با او صحبت کنید دامپزشک است. اگر چشمان گربه قرمز باشد یا ترشحات زرد-سبز وجود داشته باشد، این یک عفونت است. مژه های نابجا نیز می تواند مشکل ساز باشد. عفونت های تنفسی فوقانی ، به ویژه عفونت های مرتبط با ویروس هرپس گربه ، نیز می توانند باعث ترشح چشم شوند. اگر مشکل از انسداد باشد ، دامپزشک ممکن است بتواند مجرا را شسته و باز کند. البته اگر مشکل بافت اسکار ناشی از آسیب یا بعد از نبرد با گربه دیگر باشد ، این کار قابل انجام نیست. در حیوانات جوان ، لکه اشک گاهی با درآوردن دندان همراه است. اجازه ندهید این امر شما را از تماس با دامپزشک باز دارد. شما هرگز نباید از عفونت چشم احتمالی چشم پوشی کنید.

۲- تغییر غذا را در نظر بگیرید

 در مرحله بعد ، لیست مواد تشکیل دهنده غذاهایی که کیتی می خورد را بررسی کنید. اگر رنگهای غذایی در آن ذکر شده اند ، غذای بدون رنگ را امتحان کنید. تفاله چغندر اغلب جزو مواردی هست که منجر به این حالت می شود.

تغییر دادن غذای گربه هرگز نباید بی اهمیت تلقی شود. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کاملاً متعادل و متناسب با سن است. اگر گربه شما تحت یک رژیم غذایی خاص است بدون مشورت با دامپزشک خود هیچ تغییری ایجاد نکنید و به یاد داشته باشید که تغییر را تدریجی انجام دهید. مقداری از مواد غذایی جدید بدون رنگ را به مخلوط غذا اضافه کنید و به آرامی میزان غذای جدید به صورت روزانه افزایش دهید تا نهایتا جایگزین غذای قبلی گردد.

کثیفی زیر چشم

۳-  پوسته رنگی را به آرامی بردارید.

 هنگامی که مشکلات حاد پزشکی چشم منتفی شد، ممکن است عارضه به دلیل ناهنجاری های بینی باشد. اگر چنین است، باید مراقبت از چشم را در برنامه خود قرار دهید. اگر گربه در اطراف چشم ها و روی صورتش باقی مانده و پوسته ای دارد، می توانید از یک شانه مخصوص مناسب برای از بین بردن آن استفاده کنید و این کار را تبدیل به قسمتی از روال معمول نظافت روزانه نمایید.

۴- از محلول مخصوص پاکسازی چشم برای گربه ها استفاده کنید. هفته ای یکبار-یا هر چند وقت یکبار که نیاز است-ناحیه چشم کیتی را پاک کنید تا از تجمع باقی مانده اشک جلوگیری شود. از استفاده از دستمال مرطوب کودک یا هر چیزی که ممکن است به چشم های ظریف گربه آسیب برساند ، خودداری کنید. به جای آن از یکی از موارد زیر می توان استفاده کرده

 -پد گاز استریل و محلول مخصوص فرموله شده چشم

-دستمال مرطوب پاک کننده لکه اشک حیوان خانگی

اشک گربه و کثیفی زیر چشم

دستمال مرطوب نمکی چشم استریل

لکه های اشک از بین می روند فقط به خاطر داشته باشید که محلول های آرایشی هرگز نباید جایگزین مراقبت های دامپزشکی مناسب شوند. گربه ها نباید دارای لکه اشک باشند و در صورت وجود لکه، قبل از هر کار دیگری با دامپزشک خود صحبت کنید و تشخیص انجام شود.

 چشمهای گربه ها خاص هستند. به بچه گربه هایمان کمک کنیم آنها را تمیز و سالم نگه دارد!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات