واکسن سگ و گربه

واکسن سگ و گربه در راستای ایمن سازی حیوانات خانگی در برابر بیماری ها امری بسیار مهم و ضروری است. به طور کلی در ایران برای سگ و گربه ها از دو دسته واکسن در کلینیک های دامپزشکی علی الخصوص کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات استفاده می نمایند که شامل واکسن های هسته اصلی و واکسن هاری است. در ادامه به موضوعاتی چون واکسیناسیون گربه و سگ، انواع برند واکسن در ایران، زمان مناسب برا تزریق واکسن سگ و گربه، واکسن بیوکن ساخت کدام کشور است؟ و عوارض واکسن چندگانه سگ می‌پردازیم.

واکسیناسیون گربه و سگ

واکسیناسیون اصلی برای حیوانات خانگی(core vaccines) شناخته و پادتن ها برای گربه ها عبارتند از:

واکسن های سه گانه (یا تری کت و یا سه گانه گربه) که شامل ویروس های کشته شده یا خفیف شده برای بیماری های «کلسی ویروس، پن لکوپنی و راینوتراکئیت» می‌باشد. پادتن برای سگ‌ها شامل واکسن های ۵ الی ۹ گانه می‌باشد. که به صورت کلی ۴ بیماری گوناگون را تحت پوشش قرار می‌دهند و به عنوان (DHPPI) شناخته می‌شوند. این پادتن‌ها حیوان خانگی شما را علیه بیماری‌های بسیار خطرناکی همانند: «دیستمپر، پاروویروس، پاراآنفولانزا و هپاتیت عفونی» سگ ها را واکسینه می‌کنند.

همچنین واکسن های ۶ الی ۹ گانه در سگ ها نیز علاوه بر ویروس های گفته شده، حیوان خانگی شما را علیه بیماری بسیار خطرناک و مشترک (لپتوسپیروز) نیز ایمن می‌کند. فرق ما بین واکسن های ۶ الی ۹ گانه در تعداد سویه های باکتری لپتوسپیروز می‌باشد. که واکسن ۹ گانه کامل‌ترین نوع واکسن برای سگ های خانگی شما است که در کلینیک لبخند حیوانات موجود است و واکسیناسیون سگ های خانگی شما انجام می‌پذیرد.

واکسن سگ و گربه

 

واکسن سالم سگ و گربه

به این نکته توجه داشته باشید که واکسن هایی که برای حیوانات خانگی خودتان استفاده می‌کنید حتما استانداردهای بین المللی را دارا باشد و همچنین تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور باشد. نکته دیگر درباره واکسن سگ و گربه که از اهمیت بالایی برخوردار است حمل و نقل واکسن ها از کارخانه تا محل نگهداری آن ها در کلینیک است. زیرا واکسن‌ها باید در دمای یخچال حمل و نگهداری بشوند تا خراب و فاسد نشوند.

متاسفانه در سراسر دنیا افراد سودجو وجود دارد که برای منفعت بیشتر دست به قاچاق واکسن سگ و گربه می کنند و آن ها را وارد کشور می‌کنند. هنگامی ک سودجویان محموله قاچاق واکسن سگ و گربه را وارد کشور می‌کنند به شرایط دمایی و نوری و حمل و نقل و نگهداری این پادتن ها توجه نمی‌کنند. که منجر به فاسد شدن واکسن ها می‌شود. اگر فاسد نشوند در بهترین حالت ممکن برای حیوان خانگی شما عوارضی به دنبال ندارد و برای ایمنی آنها هم اثری ندارد.

پس حتما واکسیناسیون حیوانات خانگیتان را در کلینیک های دامپزشکی معتبر انجام بدهید. کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات برای انجام انواع واکسن های سگ و گربه در خدمت شما با بهترین کیفیت است.

انواع واکسن سگ و گربه

انواع برند واکسن در ایران

واکسن سگ و گربه به طور کلی از کشورهای مختلفی وارد کشور ما می‌شوند. که می‌توان به واکسن ۹ گانه فایزر آمریکایی اشاره کرد که بهترین واکسن موجود در بازار است. تجربه نشان داده است که این واکسن ها از عوارض کمتری برخوردارند و کیفیت به نسبت خوبی دارند.

از مارک های خوب موجود در بازار می‌توان اشاره کرد به مریال فرانسه. که بنابه گفته متخصصان می‌تواند باعث استفراغ در حیوانات بشوند که برای حیوانات خانگی مطلوب نیست. یکی دیگر از برند های واکسن سگ و گربه نوبیاک استريال که قابل رقابت با نمونه آمریکایی است. یکی از مزایای این واکسن باکیفیت این است که عوارض جانبی خاصی برای حیوانات خانگی ایجاد نمی‌کند.

نکته: به یاد داشته باشید که حیوان خانگی شما یکی دو روزی پس از واکسیناسیون بی‌حال می‌شود که این بهترین عارضه واکسن می‌باشد.

مابقی واکسن های موجود در بازار مانند «کنواک، بیوکن، و غیره» عمدتا از کشور جمهوری چک وارد کشور شده و کیفیت به نسبت خوبی دارن و عارضه زیادی برای حیوانات خانگی ایجاد نمی‌کنند. اما در برخی از واکسن ها پس از تزریق زیر پوستی ممکن است توده‌ای زیر بدن حیوان ایجاد شود که پس از مدتی برطرف می‌شود. درکلینیک لبخند حیوانات حیوانات خانگی خودتان را با خاطری آسوده واکسینه کنید.

واکسن سگ

 

زمان مناسب برا تزریق واکسن سگ و گربه

به این خاطر که واکسیناسیون این ۲ مدل پت بیشتر مورد نگاه عزیزان است، ما هرکدام را بصورت اختصاصی بررسی و شرح می‌دهیم. همراه ما باشید.

واکسیناسیون در سگ ها

بر اساس منطقه و بیماری‌های شایع در آن منطقه برنامه واکسیناسیون سگ ها نیز فرق می‌کند. از لحاظ اهمیت برای سگ ها دو نوع واکسن وجود دارد: الف) واکسن های اصلی (واکسن های هسته): این نوع واکسن ها در تمامی نقاط جهان به یک شیوه یکسان تزریق می‌شوند. واکسن های اصلی سگ عبارتند از: ۱_هپاتیت ۲_دیستمپر ۳_پاروویروس ۴_پاراآنفولانزا ۵_لارنگوتراکئیت عفونی ۶_هاری. ب) واکسن های اختیاری (واکسن های غیر هسته): همانطور که از اسم این نوع واکسن ها پیداست این واکسن ها تنها در صورت تجویز دامپزشک و بر اساس نوع بیماری تزریق می‌شوند. مثل لپتوسپیروز

توله سگ ها در بازه سنی ۴۵ الی ۶۰ روزگی باید واکسن‌های اصلی خودشون را دریافت کنند. تزریق اولین واکسن در بازه سنی ۴۵ الی ۶۰ روزگی انجام می‌شود و پس از آن ۴ هفته یک بار(ماهی یک بار) واکسن یادآور تزریق می‌شود تا سن ۴ ماهگی.

بعداز سن ۴ ماهگی تکرار واکسن های اصلی سالیانه انجام می‌شود. یکی از بهترین حالت های واکسیناسیون این است که توله سگ ها در سنین ۴۵ الی ۶۰ روزگی یک واکسن ۵ گانه دریافت کنند بعد از آن هر ۴ هفته یکبار واکسن های ۶ الی ۹ گانه به عنوان واکسن یادآور دریافت کنند. اگر سگی با سن بالای ۴ ماهگی پیدا و یا خریداری کردید فقط یکبار واکسن ۷ الی ۹ گانه برای آنها کفایت می‌کند. بنابر احتیاط می‌توانید یک بار واکسن یادآور به فاصله ۴ هفته تزریق نمایید.

واکسن گربه

 

واکسیناسیون در گربه ها

واکسن های گربه نیز همانند واکسن های سگ از لحاظ اهمیت به دو دسته تقسیم می‌شوند.

الف) واکسن های اصلی(واکسن های الزامی) که شامل: ۱_کلسی ویروس ۲_هرپس ویروس ۳_هاری ۴_ پان لوکوپنی می‌شوند. معمولا سه واکسن (هرپس ویروس، پان لوکوپنی، کلسی ویروس) در یک پک قرار می‌گیرند که به آنها واکسن ۳ گانه می‌گویند.

ب) واکسن های اختیاری (واکسن های فرعی) گربه مثل: کلامیدیا و FeLV-FIV می‌باشند.

بچه گربه ها در بازه سنی ۴۵ الی ۶۰ روزگی باید واکسن های اصلی خودشون را دریافت کنند. تزریق اولین واکسن گربه ها دربازه سنی ۴۵ الی ۶۰ روزگی انجام می‌شود. بعد از دریافت اولین واکسن هر ۴ هفته یکبار (ماهی یکبار) واکسن یادآور تکرار می‌شود و تا ۴ ماهگی ادامه دارد. بعداز سن ۴ ماهگی واکسن های اصلی به صورت سالیانه تزریق می‌شوند.

بهتر است برای گربه ها همان واکسن ۳ گانه تا آخر عمر تزریق شود. اگر گربه‌ای ۴ ماهه به بالا خریداری و یا پیدا کردید فقط یکبار واکسن ۳ گانه را دریافت کند کفایت می‌کند. با این تفاسیر بهتر است پس از ۴ هفته واکسن یادآور دریافت کنند.

نکته واکسیناسیون هاری سگ و گربه

سگ ها و گربه ها بعد از سن سه ماهگی واکسیناسیون هاری می‌شوند. سپس سالی یک بار تکرار می‌شود. یک نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که، حیوان خانگی شما پس از دریافت اولین واکسن خود ایمن نیست. و تا دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی کامل ایجاد بشود. واکسن هاری یادآور به ایمن‌تر شدن حیوان کمک بسیاری می‌کند.

فواید تزریق واکسن سگ و گربه

مزایا و فواید تزریق واکسن

تزریق به موقع واکسن سگ و گربه برای حیوان خانگی شما بسیار مفید است. او را از ابتلا به بیماری‌های خطرناک ایمن نگه می‌دارد و به حفظ سلامتی و تندرستی حیوانتان کمک بسزایی می‌کند. هزینه تزریق واکسن سگ و گربه قطعا کمتر از هزینه‌های درمان بیماری‌های شایع در آنها است. با این حال می‌توانیم در مورد معایب و مضرات واکسن سگ و گربه نکاتی رو بیان کرد. انجام واکسیناسیون ممکن است باعث ایجاد حساسیت در بدن حیوان بشود.

این حساسیت‌ها می‌تواند به صورت تب، بی حالی یک روزه و یا شوک نمایان شوند و یا حتی باعث مرگ حیوان نیز بشوند. با انجام مراقبت‌های به موقع می‌توان میزان خطرات احتمالی پس از واکسیناسیون را کاهش داد. اگر فواید و مضرات تزریق واکس را مورد بررسی قرار بدهیم میبینیم که فواید تزریق واکسن خیلی بیشتر از مضرات آن است. توصیه ما این است چون ممکن است پس از تزریق واکسن بدن حیوان دچار حساسیت بشود. تزریق واکسن سگ و گربه را حتما طبق دستور دامپزشک و در دامپزشکی انجام دهید.

واکسن بیوکن ساخت کدام کشور است؟

واکسن بیوکن تحت عنوان Bioveta ساخت کشور چک و یک برند اروپایی است. مکانیزم این واکسن بصورت ویروس زنده علیه بیماری و تامین ایمنی برای پت است.

عوارض واکسن چندگانه سگ

واکسن‌های چندگانه سگ معمولاً از ترکیبات مختلفی برای حفاظت از سگ در برابر بیماری‌هایی مانند تب برفکی، هپاتیت ویروسی، بوردتلا، پاروویروس، و کنگرهای سگی استفاده می‌کنند. عموماً این واکسن‌ها به طور کلی ایمنی بالا را ایجاد می‌کنند؛ اما همانند هر واکسن دیگری، ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

عوارض ممکن شامل حساسیت‌های موضعی مانند تورم و درد در محل تزریق، یا عوارض سیستمیک مانند تب، لتارژی(تورم و قرمزی پوست)، یا عدم اشتها باشد. در موارد نادرتر، واکسن‌ها ممکن است باعث واکنش‌های حساسیت جدی‌تری شوند. تصمیم در مورد واکسینه کردن سگ باید با دامپزشک گرفته شود، و او می‌تواند با توجه به وضعیت سلامت و شرایط خاص سگ، به بهترین نوع و زمان واکسیناسیون را توصیه کند.

بهتر است بدانید:
دامپزشک گربه – دامپزشک سگ – آرایشگاه گربهدامپزشک خرگوش –دامپزشکی گربه در تهران – کلینیک دامپزشکی تهران غرب – حمام سگ – کلینیک دامپزشکی – کلینیک دامپزشکی تهران –آدرس دامپزشکی تهران – بهترین کلینیک دامپزشکی تهران – سایت دامپزشکی – دامپزشک پرندگان –دامپزشک پرندگان تهران – دامپزشکی سگ و گربه –شماره دکتر سگ –دکتر سگ در تهران – بهترین کلینیک پت –اصلاح موی گربه –اصلاح موی سگ –ارایشگاه سگ – حمام گربه – واکسن گربه و سگ –آرایش و اصلاح حیوانات در تهران

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات