دلایل مختلف استفراغ در گربه ها 

استفراغ گربه

اطلاع از دلایل مختلف استفراغ در گربه ها یاری رسان شما خواهد بود. غیر از احتمال بروز هربال، ممکن است گربه خانگی شما خیلی سریع غذا خورده (اگر ظرف غذای چند گربه یکی باشد) و جست و خیز کند. بعد از آن به احتمال زیاد استفراغ می‌کند. معمولا این اتفاق در بچه گربه ها رخ می‌دهد. اگر مشکل از روش غذا خوردن نباشد، ممکن است نشانه بیماری کبدی، کلیه و یا مربوط به سیستم عصبی مرکزی باشد. در ادامه به درمان خانگی استفراغ گربه، انواع استفراغ گربه و بعد از استفراغ گربه چه کنیم؟ می‌پردازیم.

انواع استفراغ گربه

متاسفانه بیماری های شایع گربه مثل پنلکوپنی گربه (دیستمپر)، گلو درد، بیماری التهابی روده، رحم آلوده (بیماری رحمی حاد) و ورم لوزه همراه با استفراغ می‌باشند. اگر گربه استفراغ به همراه تب داشته باشد مشکوک به بیماری پنلکوپنی است. انواع استفراغ که در گربه ها دیده می‌شود.

درمان استفراغ گربه

همانطور که می بینید، استفراغ در گربه ها دلایل مختلفی دارند و به چند نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • استفراغ مدفوع: اگر چیزی شبیه مدفوع در استفراغ گربه وجود داشته داشته باشد، ممکن است دچار بلانت (ترومای نافذ شکمی) یا از پریتونیت یا انسداد روده شده باشد.
  • استفراغ خونی: اگر در استفراغ، خونی به رنگ قرمز روشن مشاهده کرده‌اید، ممکن است نقطه‌ای در میان دهان و قسمت فوقانی روده کوچک در حال خونریزی باشد. حتی اگر خون متمایل به رنگ قهوه‌ای باشد، این احتمال را تشدید می‌کند (رنگ خون به دلیل هضم جزئی تغییر کرده است).
دلایل استفراغ گربه
  • استفراغ پراکنده: به وعده های غذایی مرتبط نیست. استفراغ در گربه در یک دوره زمانی چند روزه تا چند هفته ای اتفاق می‌افتد. اگر اشتهای گربه هم ضعیف شده باشد، مشکوک به بیماری کلیوی و یا یک بیماری مزمن (مثل: گاستریت مزمن، بیماری روده، دیابت و هجوم کرم ها) است. بی اشتهایی گربه خود یک مشکل مهم است. در گربه مسن احتمال بروز تومور روده و معده می‌رود. ممکن است استفراغ پراکنده، در صورت وجود جسم خارجی در معده هم اتفاق بیافتد.
  • استفراغ مداوم: اگر استفراغ در گربه به صورت مداوم باشد و ماده‌ای مانند کف قی می‌کند. در این صورت نشان دهنده خوردن چمن غذایی فاسد، مو، کاموا و غیره باشد. در این مورد امکان بروز اسهال عفونی نیز می‌باشد.
  • استفراغ جهنده: در این حالت محتویات معده با فشار و بصورت ناگهانی خارج می‌شوند. این امر نشان دهنده انسداد کامل در قسمت فوقانی دستگاه گوارش و یا نشان دهنده بیماری‌‌های مغزی (شامل تومورهای مغزی، لخته شدن خون و آنسفالیت) می‌باشد.

درمان خانگی برای استفراغ در گربه ها

  • استفراغ در گربه خانگی می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن او شود. اگر گربه شما دچار بی آبی شده و استفراغ بیش از ۲۴ ساعت طول کشید، حتما به دامپزشک گربه مراجه کنید. این نوع درمان جهت استفراغ گربه، فقط برای گربه‌ای که هیچ مشکل دیگری بغیر از استفراغ ندارد، استفاده می‌شود. به مدت ۱۲-۲۴ ساعت غذای گربه را از او دور کنید. (اگر تشنه بنظر می‌رسد، به او اجازه لیسیدن کمی یخ را بدهید)، سپس به او کمی چای نعناع بدهید. اگر حیوان پس از خوردن چای نعناع، استفراغ نکرد، می‌توانید جیره غذایی ملایم و معمول را در اختیارش قرار دهید.

بعد از استفراغ گربه چه کنیم؟

  • راه دیگر این است می‌توانید بعد از ۱۲ ساعت (که به او غذا نداده‌اید) و عدم استفراغ در گربه ها علاوه بر مقدار اندکی آب، کمی آب که با محلول الکترولیت کودکان (پودر ORS) ترکیب کرده‌اید به او بدهید. سپس در صورت عدم استفراغ در گربه می‌توانید به او غذای کودک (شامل: گوشت قرمز کم چرب بدون هیچ افزودنی) در ۴ – ۶ وعده غذایی کوچک بدهید. لازم به ذکر است که این رژیم را باید تا دو روز ادامه دهید و بعد از آن می‌توانید طبق رژیم غذایی گذشته‌اش عمل کنید.
بهتر است بدانید:پاروا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات