برنامه زمانی واکسیناسیون گربه

برنامه زمانی واکسیناسیون گربه

برنامه زمانی واکسیناسیون گربه باعث نتیجه بهتر و اصولی واکسن خواهد شد. برای اطلاع از برنامه زمانی واکسیناسیون گربه به سایت کلینیک لبخند حیوانات مراجعه کنید

برنامه زمانی واکسیناسیون گربه

مشخص کردن برنامه زمانی واکسیناسیون گربه دارای اهمیت بسزایی است. به همین خاطر در ادامه ضمن معرفی به این برنامه می‌پردازیم. همراه ما باشید.

واکسن چیست؟

واکسیناسیون مانند یک سپر دفاعی در مقابل بیماری های گوناگون عمل می‌کند واکسن‌ها حاوی آنتی‌ژن‌ها و ویروس و باکتری های کشته شده هستند که وقتی وارد بدن می‌شوند. سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری تحریک کرده و در نتیجه بدن شروع به ترشح آنتی بادی می‌کند.

البته این آنتی‌بادی‌ها تا قبل از اینکه نیاز به دوز یادآور یا پوستر داشته باشند در خون در حال گردشند. و در مقابل پاتوژن‌های بیماری زا به سرعت و در تعداد بالا تولید شده و از بدن دفاع می‌کنند. در نتیجه باعث می‌شود، بیماری در گربه شما بروز نکرده و یا اگر بروز کند به صورت بسیار خفیف و سبک ظاهر می‌شود.

 واکسیناسیون گربه

گربه های نوزاد بعد از به دنیا آمدن از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند. این شیر سرشار از آنتی باکتری و مواد مغذی ایست که در هفته‌های اول از بچه گربه در مقابل عفونت‌ها و میکروب‌های بیماری زا محافظت می‌کند.

این شیر حداقل ۴۰ روز ضروری و نقش بسیار مهمی در سلامت گربه در سنین بالاتر را دارد. بهترین زمان برای گرفتن بچه گربه از شیرمادر در سن ۸ هفتگی می‌باشد. این ایمنی بعد از ۶ تا ۸ هفتگی از بین می‌رود و در زمان باید برنامه  واکسناسیون را انجام دهید.

زدن واکسن اول به این معنا نیست که بچه گربه کاملا ایمن شده و بدن در مقابل بیماری از خود دفاع می‌کند. حتما باید توجه داشت. تا تکمیل واکسیناسیون و حتی چند هفته بعد از تزریق آخرین واکسن ایمنی کامل نیست و امکان ابتلا به عفونت‌ها همچنان وجود دارد.

برنامه زمانی واکسیناسیون گربه

برنامه زمانی واکسیناسیون گربه

ایمنی واکسن بر علیه چه نوع بیماری هایی ایجاد میشود؟

از میان واکسن‌هایی که باید تزریق شود تعدادی واکسن به عنوان واکسن اصلی وجود دارد که تزریق آنها برای گربه اجباری می‌باشد که شامل واکسن بر علیه بیماری های پن لکوپنی، کلسی ویروس هرپس ویروس۱ یا همون رینوتراکئیت و همچنین واکسن هاری می‌باشد.

تعدادی از واکسن‌ها نیز اختیاری بوده و بسته به نوع و سبک زندگی، تعداد گربه‌هایی که نگهداری می‌شود و همچنین دسترسی گربه به بیرون و یا دامپزشک می‌توانید از این واکسن‌ها استفاده کنید. از جمله این واکسن های غیر ضروری می‌توان به واکسن علیه لوسمی گربه، پریتونیت عفونی گربه، ویروس نقص ایمنی گربه و کلامیدو فیلا فلیس اشاره کرد.

جدول واکسن های گربه

تکرار واکسیناسیون

نوع واکسن

سن

تکرار ۳ تا ۴ هفته بعد

 

 

FVRCP

پن لکوپنی/ کلسی ویروس/ رینوتراکئیت ویروسی

 

۶ تا ۸ هفتگی

تکرار ۳ تا ۴ هفته بعد

FVRCP

پن لکوپنی/ کلسی ویروس/ رینوتراکئیت ویروسی

 

۱۰ تا ۱۲ هفتگی

تکرار یک سال بعدFVRCP + Rabies

پن لکوپنی/ کلسی ویروس/ رینوتراکئیت ویروسی/ هاری

 

۱۶ ۱۴ تا هفتگی

تکرار یک سال بعدFVRCP + Rabies

پن لکوپنی/ کلسی ویروس/ رینوتراکئیت ویروسی/ هاری

 

گربه های بالغ

ثپت واکسن گربه

بعد از اولین واکسینه برای گربه شناسنامه صادر می‌شود و در این شناسنامه علاوه بر اطلاعات  مثل اسم، تاریخ تولد، نژاد جنسیت و شماره میکروچیپ تاریخ‌های مهم دیگری از جمله زمان تزریق واکسن و خوردن ضد انگل و همچنین زمان تکرار واکسن ثپت می‌شود.

همه واکسن‌های معتبر دارای لیبل که محتویات واکسن، تاریخ انقضا، شرکت سازنده می‌باشد بعد از تزریق واکسن دامپزشک حتما باید این لیبل بر روی شناسنامه گربه شما وارد شود.

مراحل قبل از واکسن گربه

قبل از واکسن باید گربه توسط دامپزشک معاینه شود تا در صورت سلامت کامل واکسینه انجام شود. دامپزشک ها معمولا از کیت‌های تشخیص فوری بیماری‌های ویروسی استفاده می‌کنند. این کیت ها ابزارهای مناسبی برای اطمینان از سلامت گربه می‌باشد.

عوارض واکسیناسیون و مراقبت های بعد از واکسن گربه

عوارض واکسن معمولا خفیف بوده و بعد از چند روز برطرف می‌شود. ممکن است گربه احساس کوفتگی و درد خفیف در ناحیه تزریق داشته باشد برای همین بهتر است تا چند روز هنگام بلند کردن و بغل کردن گربه حواستان به قسمت تزریق باشد.

همچنین برای کمتر شدن درد از کمپرس گرم استفاده کنید. بعد از واکسن تا دو روز گربه را به حمام نبرید. وچود کمی بی حالی، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ، تب و خستگی عادی بوده و نیاز به مصرف دارو ندارد.

تنها مراقبت لازم بعد از برنامه زمانی واکسیناسیون گربه دادن آرامش به حیوان خانگیتان می‌باشد و از هر چیزی که باعث ایجاد استرس

و اضطراب می‌شود، جلوگیری کنید. و همچنین از بردن گربه به مکان های شلوغ و غیر ضروری پرهیز کنید.

بهتر است بدانید:
دامپزشک گربه – دامپزشک سگ – آرایشگاه گربه  – دامپزشک خرگوش  – دامپزشکی گربه در تهران – کلینیک دامپزشکی تهران غرب – حمام سگ – کلینیک دامپزشکی – کلینیک دامپزشکی تهران –آدرس دامپزشکی تهران – بهترین کلینیک دامپزشکی تهران – سایت دامپزشکی – دامپزشک پرندگان –دامپزشک پرندگان تهران – دامپزشکی سگ و گربه –شماره دکتر سگ –دکتر سگ در تهران – بهترین کلینیک پت –اصلاح موی گربه –اصلاح موی سگ –ارایشگاه سگ – حمام گربه  – واکسن گربه و سگ –آرایش و اصلاح حیوانات در تهران – آرایشگاه گربه در شهران

13 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات