دلایل اسهال در گربه

اسهال در گربه ها

دلایل اسهال در گربه شامل موارد مختلف و گوناگونی هستند. مصرف مواد سمی می تواند باعث اسهال شود. همچنین علائم دیگری مانند استفراغ، آب ریزش، تشنج، کندی و راه رفتن ناپایدار ایجاد می‌کند. مواد متعددی که در خانه یافت می‌شود مانند حشره‌کش‌ها، مرگ موش‌ها، مواد تمیز کننده و ضد یخ، در صورت بلعیدن گربه باعث بیماری یا مرگش می‌شود. خوردن هر گیاه می‌تواند علت اسهال یا استفراغ باشد. اسهال در گربه یکی از بیماری های شایع گربه است.

بسیاری از گیاهان رایج در محیط داخلی و خارجی خانه مثل نیلوفرها و لاله ها برای گربه ها سمی هستند. و حتی اگر یک قطعه کوچک بخورند، ممکن است بیماری مهلکی ایجاد کنند. داروهای انسانی یکی دیگر از دلایل عمده مسمومیت در گربه سانان است.

علت اسهال گربه چیست؟

در ادامه بطور کامل به مجموعه دلایل اسهال در گربه ها خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

خوردن اجسام خارجی توسط گربه ها (غیر خوراکی)

 بسیاری از گربه ها از جویدن چیزهایی که غذا نیستند، مانند مقوا یا اسباب بازی لذت می برند. در صورت بلعیدن چنین مواردی، دستگاه گوارش را تحریک کرده یا حتی وارد روده شده و انسداد خطرناکی ایجاد می‌کنند. انسداد می تواند باعث اسهال شود، زیرا در حالی که انسداد از حرکت مدفوع جامد در روده جلوگیری می‌کند، ممکن است مایعات از اطراف آن عبور کند.

به دهان گرفتن رشته کاموا، نخ، روبان، باند لاستیکی و مواردی از این دست به ویژه به دلیل وجود خارهای ریز زبان گربه که نوکشان به سمت حلق هست و سبب کشیده شدن آنها به سمت گلو می‌شوند، خطرناک است. اگر یک سر هر یک از آنها به خارهای زبان گیر کند به داخل سیستم گوارش کشیده می شود و گربه نمی تواند از بلعیدن آن جلوگیری کند. معمولا دیده می شود قسمت از نوار در داخل دهان و قسمتی دیگر در دستگاه گوارش هست که منجر به صدمات شدید داخلی می شود. بازی با رشته برای گربه شما تمرین بسیار خوبی است، اما مهم است که نظارت کنید که آن را بلع نکند.

انگلها در گربه

 انگل ها موجوداتی یوکاریوتی هستند که میزبانان را آلوده و به آنها آسیب می رسانند. برخی از انگل هایی که گربه ها را آلوده می کنند موجودات بزرگ و چند سلولی هستند، از جمله کرم های پهن، کرم های گرد و کرم های قلاب دار. انگلهای دیگر تک یاخته ای (تک سلولی) هستند مانند Giardia و Toxoplasma. هر یک از این انگل ها می توانند دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث اسهال شوند و همچنین علائم دیگری مانند استفراغ ، پوشش مویی نامطبوع و کمبود آب بدن را در پی داشته باشند.

اسهال در حیوانات

اضطراب گربه

 بسیاری از گربه ها نسبت به تغییر در محیط یا روال خود بسیار حساس هستند. به عنوان مثال آتش بازی، سفر با اتومبیل، ورود هر شخص یا حیوان جدیدی در خانه می تواند برای برخی گربه ها بسیار استرس زا باشد. در گربه ها همانند انسان ها، بدن با ترشح هورمون ها و سایر مواد شیمیایی که میکروبهای مفید روده را مختل می­کند و در برابر استرس واکنش نشان می دهد، که اغلب منجر به اسهال کوتاه مدت می شود.

داروها گربه ها

بسیاری از داروهای دامپزشکی تجویز شده ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث اسهال شوند، از جمله استروئیدها، داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAID)، داروهای قلبی، گشادکننده برونش (برای آسم) و داروهای ضد اضطراب. اما متداول ترین داروهای ایجاد کننده اسهال، آنتی بیوتیک ها هستند که با از بین بردن بسیاری از باکتریهای مفید همراه با عوامل بیماری زایی که هدف آنها است، میکروبیوم روده را مختل می کنند.

مترونیدازول یک داروی آنتی بیوتیکی و ضد تک یاخته ای است که به طور مکرر برای گربه ها به عنوان مثال، برای درمان بیماری های لثه، عفونت باکتریایی و حتی اسهال تجویز می شود. اما مشخص شده است که این داروی خاص باعث آسیب طولانی مدت به میکروبیوم روده می شود و برای بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش کمتر از آنچه تصور می شد موثر است.

بیماری هاب گربه

تعدادی از بیماری ها می‌توانند باعث اسهال مزمن در گربه ها شوند. این بیماری‌ها شامل عفونت های ناشی از باکتری‌های خاص همانند سالمونلا، کمپیلوباکتر، کلستریدیوم پرفرینجنس و عفونت‌های ویروسی مثل پن لکوپنی گربه سانها، قارچ گربه، ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) پریتونیت عفونی گربه (FIP) ویروس سرطان خون گربه (FeLV)، سایر شرایطی که معمولاً باعث اسهال می‌شوند عبارتند از: پرکاری تیروئید، بیماری التهابی روده (IBD)، پانکراتیت یا نارسایی در ترشحات آنزیم‌های گوارشی لوزالمعده، اختلال عملکرد کبد، کمبود ویتامین B12 و لنفوم.

برخی از این بیماری ها با نشانه هایی چون بیحالی، اسهال، استفراغ، خون در مدفوع گربه و ظاهر نامناسب آن ظاهر می‌شود. پس مطالعه مقالاتی چون دلایل مختلف استفراغ در گربه ها و لکه اشک در گربه ها می‌تواند در شناخت و پیشگیری مفید باشد.

مدفوع گربه

عدم تعادل میکروبیوم روده در گربه ها

اسهال اغلب نشانه عدم تعادل در میکروبهای روده است. به این معنی که برخی از باکتریهای مفید روده لازم برای عملکردهای گوارشی و ایمنی سالم از بین رفته اند و یا به نسبت مناسب وجود ندارند. چنین عدم تعادل ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بیش از حد می تواند باعث شود گروه های خاصی از باکتری ها تخمیر کننده به اندازه ای رشد کنند که گروه های مهم دیگر را از بین ببرند.

یک دوره آنتی بیوتیک می تواند بسیاری از باکتریهای مفید روده را علاوه بر باکتری های مضر که جهت درمان آنها تجویز شده را از بین ببرد. برخی از بیماری های مزمن، از جمله برخی سرطان ها، به طور مداوم جمعیت باکتری ها را در روده مختل می کند و منجر به عدم تعادل مداوم می شود.

سیستم هضم (گوارش) گربه شما

به عنوان گوشتخواران اجباری، گربه ها به دستگاه گوارش طولانی تر نیاز ندارد. همه چیزخواران (سگ و انسان) که رژیم غذایی بسیار گسترده تری دارند یا گیاهخواران مانند گاو و خرگوش، که گیاهان می خورند برای هضم نیاز به دستگاه گوارش طولانی تری دارند. دستگاه گوارش گربه نسبتاً کوتاه است و یک وعده غذایی با پروتئین بالا به سرعت از ان عبور می کند. غذای گربه به طور معمول حدود ۲۰ ساعت طول می کشد تا از طریق کل دستگاه گوارش عبور کند، در حالی که در انسان هضم غذا ممکن است تا ۷۲ ساعت طول بکشد.

بیماریهای مختلفی در قسمتهای مختلف دستگاه روده بوجود می آیند. بنابراین برای فهمیدن علت مشکل گربه شما، تشخیص اینکه منشا اسهال از روده کوچک است یا روده بزرگ (روده بزرگ) کمک کننده است.

مدفوع گربه ها

به عنوان مثال، از آنجا که روده کوچک جایی است که اکثر مواد مغذی جذب بدن می شود، مشکلات موجود در اینجا می تواند به معنی از دست دادن بسیاری از مواد غذایی در غذای گربه شما باشد که می تواند مشکلات اضافی مانند کاهش وزن و کمبود مواد مغذی را ایجاد کند. مدفوع گربه شما می تواند سرنخ های مهمی را ارائه دهد:

رنگ مدفوع گربه شما همچنین ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید چه خبر است. این نمودار رایج ترین رنگهای مدفوعی و علت ایجاد آنها را شرح می دهد:

یادداشتی درباره بچه گربه ها 

اسهال در بچه گربه ها بیشتر از گربه های بزرگسال است. سیستم هضم یک بچه گربه هنوز در حال سازگاری با غذای جامد است و حتی ممکن است تغییرات کوچک در رژیم غذایی باعث ناراحتی روده شود. بچه گربه ها در معرض انگل روده و عوامل بیماری زا هستند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها هنوز در حال رشد است. آنها همچنین به احتمال زیاد چیزهایی را که ممکن است سمی باشد یا انسداد روده ایجاد کند، ببلعند.

بیماری های خاصی که باعث اسهال می شوند بیشتر در بچه گربه ها دیده می شوند. مانند کرونا ویروس روده ای گربه سان (FeCV) و FIP. از آنجا که بچه گربه ها کوچک هستند، اسهال به سرعت منجر به کم آبی شدید و ضعف می شود. بنابراین اگر بچه گربه شما بیش از دو روز اسهال دارد یا با علائم دیگری همراه است، بلافاصله با دامپزشک گربه تماس بگیرید.

چه موقع به دامپزشک گربه مراجعه کنید

در یک گربه بالغ، گاه به گاه اگر مدفوع شل باشد جای نگرانی ندارد. اگر گربه شما رفتار عادی دارد و به نظر می رسد احساس خوبی دارد، منطقی است که یک یا دو روز صبر کنید. تا ببینید آیا اسهال به خودی خود برطرف می‌شود یا خیر. اما اگر اسهال گربه شما بیش از دو روز طول بکشد. یا با علائم بالینی اضافی همراه باشد (مانند استفراغ، اشتهای ضعیف یا بی حالی) این می‌تواند یک مسئله جدی سلامتی را نشان دهد.

اگر فکر می کنید گربه شما ممکن است، ماده سمی خورده باشد. و یا جسم خارجی را قورت داده باشد، باید سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک شما ممکن است از چندین روش تشخیصی در بررسی علت اسهال گربه استفاده کند. از جمله معاینه فیزیکی، آزمایش انگلی مدفوع، آزمایش خون، تجزیه ادرار و تصویر برداری (مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی). با شناخت بیماری های گربه و سگ شما بهتر می‌دانید که کی باید به دکتر گربه یا سگ مراجعه نمایید. همینطور واکسیانسیون می‌تواند بخشی از مشکلات را بکاهد. برای این موضوع می‌توانید برنامه زمانی واکسیناسیون گربه را مطالعه بفرمایید.

نکاتی برای جلوگیری از اسهال گربه شما

جدا از این که آیا علت اسهال گربه شما مشخص شده است، یا هنوز تحت بررسی است. روش های مختلفی وجود دارد، که می‌توانید به گربه خود کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد. در اینجا چند نکته مطرح می گردد:

  •  از مصرف دارو خودداری کنید.
  •  هرگز به گربه خود داروی ضد اسهال انسانی ندهید. زیرا بسیاری از این داروها برای گربه ها سمی یا کشنده هستند.
  • از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کنید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد، زیرا بیشتر آنتی بیوتیک ها می توانند باعث تشدید یا ایجاد اسهال شوند.
  •  اگر گربه شما دچار عفونت باکتریایی شده و دامپزشک تشخیص دهد که آنتی بیوتیک لازم است. می‌توانید از درمان حمایتی برای سلامت روده گربه خود در طول و بعد از دوره دارو درمانی بهره ببرید.
اسهال

تغذیه در گربه ها

از رژیم غذایی مناسب تغذیه کنید. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی گربه با دامپزشک مشورت کنید. اگر غذای معمول گربه شما دارای کربوهیدرات زیادی است، در مورد افزودن تدریجی پروتئین بیشتر سوال کنید. اطمینان حاصل کنید که از یک رژیم غذایی مناسب برای گربه ها استفاده می کنید. احتمالاً بهتر است درمان ها و سایر موارد اضافی را تا زمان رفع اسهال حذف کنید. همیشه آب شیرین کافی برای گربه خود تهیه کنید.

غذا را دریغ نکنید. چند ساعت غذا نخوردن گربه اغلب برای استفراغ توصیه می شود، اما بعید است به اسهال کمک کند. هرگز به هر دلیلی بیش از ۲۴ ساعت غذا را از گربه دریغ نکنید. تغذیه ناکافی فقط در طی چند روز می تواند منجر به بیماری کبدی بالقوه کشنده در گربه شود. بی اشتهایی گربه شما در امر تغذیه موضوع با اهمیتی است، که نباید ساده از آن گذر کنید.

غذای گربه

فیبر و پری بیوتیک اضافه کنید. افزودن منابع خاصی از فیبر به غذای گربه (به ویژه الیاف پری بیوتیک اینولین و پسیلیوم) می‌تواند اسهال را با جذب آب اضافی در روده و هم با تأمین مواد غذایی برای باکتری‌های مفید که در دستگاه روده زندگی می کنند، بهبود بخشد. همیشه با مقدار بسیار کمی از هر فیبر شروع کنید.

به خصوص اگر اسهال گربه شما در نتیجه دوره مصرف آنتی بیوتیک باشد، استفاده از مکملهای میکروبهای مفید روده (پروبیوتیکها) می تواند به شما کمک کند.

مانند انسان ها، گربه ها برای کمک به هضم غذای آنها و استخراج مواد مغذی آن به باکتری های موجود در دستگاه گوارش وابسته هستند. میکروبیوم روده متنوع و متعادل علاوه از حمایت از سیستم ایمنی بدن، پوشش بدن گربه شما را سالم نگه می دارد. و حتی باعث ایجاد روحیه شاد می شود. اما هنگامی که برخی از جمعیت باکتریهای مفید از بین رفته باشند، میکروبیوم نامتعادل می‌شود. و عملکردهای مهم گوارشی و ایمنی ممکن است دیگر به درستی کار نکنند.

تغییرات رژیم غذایی ممکن است برای تنظیم تعادل گروه های باکتری ساکن در روده گربه شما کافی باشد. به عنوان مثال، انتقال به یک رژیم غذایی با پروتئین بالاتر و کربوهیدرات پایین ممکن است با تشویق رشد گروه مهم فوزوباکتریاها (در یک محیط پر پروتئین رشد می کنند) سلامت روده گربه را بهبود بخشد.

فروش پرشین کت در سایت میو میو

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات