ایدز پرندگان چیست؟

ایدز جوجه پرندگان

ایدز پرندگان بیماری هستش که اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی در کاکادوهای استرالیا کشف و توصیف شد. از آن زمان تا به حال این بیماری بیش تر از ۵۰ گونه مختلف از پرنده ها را آلوده کرده است. ویروس بوجود آورنده بیماری به آرامی عمل میکند و گسترش پیدا میکند.  این بیماری با داشتن شباهت هایی با بیماری ایدز در انسان به نام “ایدز پرنده” نام گذاری شده است. ایدز پرندگان چیست؟ در کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات به بررسی آن می پردازیم.

ایدز پرندگان چیست؟

در مطلب خطر ایدز پرندگان برای انسان و ایدز پرندگان به انسان منتقل می شود؟ در سایت لبخند پرداختیم.

راه های انتقال بیماری ایدز پرندگان چیست؟

این ویروس که (ویروس پی بی اف دی PBFD نامیده می‌شود) بسیار واگیر دار است. این ویروس از آن دسته ویروس‌هایی است که در هوا به راحتی جابجا می‌شود. ویروس (airborne) از طریق ترشحات چشم و اشک طوطی، محتویات چینه دان (غذا دادن پرنده نر به پرنده ماده و یا غذا دادن والدین به جوجه ها)، مدفوع، تنفس و یا ریختن گرد پر طوطی داخل ظرف آب و غذا و غیره به آسانی ویروس منتقل می‌شود.

گرد بدن و پر طوطی آلوده می‌تواند از طریق بدن و لباس انسان از مغازه‌های پرنده فروشی های دارای پرنده آلوده به منازل و سالن های تکثیر پرنده منتقل بشود و سایر پرنده‌ها را آلوده کند. احتمال انتقال ویروس از طریق پرنده ماده به تخم وجود دارد.

دوره نهفتگی این ویروس (یعنی زمان ورود ویروس به بدن پرنده تا نمایان شدن اولین نشانه‌های بیماری) امکان دارد از ۳ هفته تا چندین سال طول بکشد.  مدت زمان نهفتگی ویروس در بدن پرنده به مواردزیر بستگی دارد

  • حجم ویروس
  • سن پرنده
  • قدرت سیستم ایمنی بدن پرندگان
  • سلامت پرها

توجه: پرنده بیمار در این مدت ناقل ویروس است. پس باید پرنده بیمار را از سایر پرنده‌ها جدا کنید که سایر پرنده‌ها درگیر ویروس نشوند.

یکی از اشتباهات رایج تولید کنندگان پرنده مخصوصا طوطی این است، که پرنده ناقل که به ظاهر سالم است را به سالن های تکثیر انتقال می‌دهند. که این کار باعث میشه سایر پرنده ها به ویروس ایدز پرندگان دچار بشوند.

عامل اصلی ایدز پرندگان چیست؟

عامل ایدز پرندگان چیست؟

سالها دامپزشک پرندگان نمی‌دانستند که علت بیماری ایدز پرندگان چیست؟ اما امروزه با گسترش علم پزشکی و دامپزشکی می‌دانیم که عامل اصلی این بیماری چی هستش. عامل این بیماری نوعی ویروس است که بین کل خانواده طوطی سانان مشترک است و منقار، پر و سیستم ایمنی بدن پرنده را درگیر می‌کند. ویروس (PBFD) از خانواده (CIRCOVIRUS) ها است که به عنوان یکی از کوچک‌ترین ویروس‌ها محسوب می‌شود.

پرندگان مختلف می‌توانند دچار این مشکل بشوند. در مقالات دیگری به معرفی گونه های عروس هلندی، مرغ مینا، طوطی کاسکو و طوطی ماکائو پرداختیم.

چگونه پرندگان به ویروس ایدز مبتلا می‌شوند؟

پرندگان از راه های مختلفی به این ویروس مبتلا می‌شوند. از طریق حفره دهان، مجاری بینی و از طریق کلوآکا(مخزن مشترکی که دستگاه ادراری، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی در آن تخلیه می‌شود). ویروس ایدز به آسانی وارد مدفوع و محصول پرندگان می‌شود.

امکان دارد ویروس وارد شده در محصول (قسمت ذخیره کننده معده) چگونگی انتقال ویروس از والدین به فرزندان(در هنگام تغذیه شیر محصول) را نشان دهد. مقدار زیادی از ویروس وارد داخل گرد و غبار پرهای پرنده بیمار می‌شود. که احتمال انتشار آن توسط افراد، مو، لباس و راه های دیگر را افزایش می‌دهد.

در برخی موارد ممکن است علائم اولیه بیماری در بدن پرنده هفته‌ها و یا حتی سال‌ها نمایان نشود. که این اغلب به سن پرنده‌ها بستگی دارد. اولین علامت بالینی قابل مشاهده در بدن پرندگان، پرهای مرده و یا (پرهای نکروزه) و یا غیرطبیعی است. با آشکار شدن علائم بیشتر بیماری پرندگان طی ۶ الی ۱۲ ماه در اثر عفونت‌های دیگر می‌میرند.

علائم بالینی شامل ضایعاتی است که منقار ها و پرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اغلب پرندگان جوان کمتر از ۳ سال به ویروس ایدز پرندگان دچار می‌شوند. این بیماری اشکال و فرم‌های مختلفی دارد. که سن پرنده تاثیر زیادی در تعیین نوع این بیماری دارد.

فرم های مختلف بیماری ایدز پرندگان چیست؟

  • نوع مزمن
  • نوع حاد
  • نوع فوق حاد
بهتر است بدانید:
دامپزشک گربه – دامپزشک سگ – آرایشگاه گربه  – دامپزشک خرگوش – شماره دامپزشک گربه  – دامپزشکی گربه در تهران – کلینیک دامپزشکی تهران غرب – حمام سگ – کلینیک دامپزشکی – کلینیک دامپزشکی تهران –آدرس دامپزشکی تهران – بهترین کلینیک دامپزشکی تهران – سایت دامپزشکی – دامپزشک پرندگان –دامپزشک پرندگان تهران – دامپزشکی سگ و گربه –شماره دکتر سگ –دکتر سگ در تهران – بهترین کلینیک پت –اصلاح موی گربه –اصلاح موی سگ –ارایشگاه سگ – حمام گربه  – واکسن گربه و سگ –آرایش و اصلاح حیوانات در تهران – آرایشگاه گربه در شهران – پانسیون گربه در شمال تهران

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات