خطر ایدز پرندگان برای انسان

خطر ایدز پرندگان برای انسان

خطر ایدز پرندگان برای انسان یکی از موضوعات مهم برای دارندگان و افراد مرتبط با پرندگان است. به عنوان صاحب یک پرنده، شما باید از بیماری‌ها و عفونت‌هایی که حیوان خانگی شما می‌تواند به آن مبتلا شود آگاه باشید. تشخیص و اقدام به موقع می‌تواند کمک بزرگی به پرنده شما کند. در این مقاله از سایت کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات به این سوالات رایج که آیا ایدز پرندگان درمان دارد؟ یا ایدز پرندگان به انسان منتقل می‌شود؟ پاسخ می‌دهیم. همچنین درمان ایدز پرندگان عروس هلندی را نیز بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

خطر ایدز پرندگان برای انسانها

خطر ایدز پرندگان برای انسانها

کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات در مسیر درمان و حمایت از پرنده شما که مبتلا به ایدز پرندگان شده همراهتان است. در مطلب دیگری به موضوع ایدز پرندگان چیست؟، ایدز پرندگان درمان دارد؟ و ایدز پرندگان به انسان منتقل می شود؟ نیز پرداختیم.

علائم بیماری ایدز پرندگان

بیماری PBFD اولین بار در دهه ۱۹۷۰ شناسایی شد و تا امروز بیش از ۵۰ گونه مختلف را مبتلا کرده است. ویروس به سلول‌های پسیتاسین اپیتلیال حمله می‌کند و باعث شکل غیر طبیعی پر و منقار پرنده می‌شود. در حقیقت این ویروس بیشتر به سلول‌های تقسیم شونده حمله می‌کند. بنابراین سلول‌های پوست، پر، مری و منقار همچنین سلول‌های سیستم ایمنی و مغز استخوان آسیب می‌بینند. در پی آسیب به این بافت ها، آسیب‌پذیری در برابر ویروس ها، باکتری‌ها و عفونت‌های ثانویه افزایش می‌یابد.

این بیماری در جوجه‌های تازه متولد شده ممکن است باعث مرگ ناگهانی بدون هیچ علائمی شود. پرندگان جوان که در اولین مرحله رشد پرها هستند اغلب دچار تغییر رنگ پر و منقار می‌شوند. همچنین پرندگان مبتلا ساکت و خسته به نظر می‌رسند و اغلب اسهال دارند. پرندگان مسن‌تر معمولا دچار از دست دادن پرها و تغییر شکل منقار و پنجه می‌شوند.

مرگ یک پرنده بر اثر ایدز پرندگان

مرگ یک پرنده بر اثر ایدز پرندگان

  • تغییر رنگ پرها
  • مشکلات رشد پر
  • رشد غیر طبیعی پر و منقار
  • اسهال و بی‌اشتهایی
  • بی‌حالی و خستگی

ایدز پرندگان درمان دارد؟

در پاسخ به سوال ایدز پرندگان درمان دارد؟ باید بیان کنیم که متاسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری پرندگان وجود ندارد. با این حال مراقبت و حمایت شما می‌تواند عمر پرنده را افزایش دهد. خطر ایدز پرندگان برای انسان مشکلی ایجاد نمیکند ولی پرنده بیمار باید از سایر پرندگان دور نگه داشته شود. فراموش نکنید که افراد دیگری که از پرندگان نگهداری می‌کنند باید از این مشکل پرنده شما مطلع باشند. همچنین باید پیش از قرار ملاقات در کلینیک دامپزشکی که پرندگان دیگری آنجا هستند، در مورد وضعیت پرنده خود توضیح دهید. بیماری ایدز پرندگان در بیشتر موارد باعث مرگ پرنده می‌شود.

بیماری PBFD، خطر ایدز پرندگان برای انسان نگران کننده نیست و با نمونه برداری از پوست و پر پرنده قابل تشخیص است. با توجه به اینکه ممکن است در تمام پرها نمونه ویروس وجود نداشته باشد، آزمایش خون یا سواب استریل دهان می‌تواند برای تشخیص وجود دی ان‌ای بیمار مفید باشد. برای اطمینان از سلامت پرندگان، یک آزمایش خون ساده می‌تواند ویروس را شناسایی کند. پرندگان جوان ممکن است برای مدت طولانی از خود علائمی نشان ندهند. از همین رو پرندگان جدید همیشه باید از نظر ابتلا به این بیماری غربالگری شوند.

ایدز پرندگان به انسان منتقل می‌شود؟

در پاسخ به این سوال رایج که آیا ایدز پرندگان به انسان منتقل می‌شود؟ باید گفت که تا کنون هیچ سابقه‌ای مبنی بر اینکه این ویروس برای انسان تهدیدآمیز باشد وجود ندارد. بنابراین جای نگرانی برای خطر ایدز پرندگان برای انسان نیست و شما می‌توانید از پرنده بیمار خود حمایت و مراقبت کنید. مرگ پرندگان مبتلا اغلب به دلیل عفونت‌های ثانویه رخ می‌دهد از همین رو پرندگان مبتلا که به خوبی حمایت شوند می‌توانند مدت زیادی زنده بمانند. استفاده از مکمل‌های تقویتی و حفظ دمای بدن می‌تواند به پرنده بیمار کم کند.

ایدز پرندگان

ایدز پرندگان

عفونت PBFD که اکثر مردم آن را ایدز پرندگان می‌نامند، می‌تواند پرندگان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. برخی از ویژگی‌های این بیماری مشابه ایدز در انسان است ولی خطر ایدز پرندگان برای انسان وجود ندارد. همانطور که گفته شد هیچ درمانی ندارد بنابراین پیشگیری را در اولویت قرار دهید. پرنده ناقل می‌تواند به سرعت سایر پرندگان را مبتلا کند. به یاد داشته باشید پرنده حامل ویروس می‌تواند سال‌ها پیش از شروع علائم ویروس را منتقل کند. این ویروس می‌تواند تا ۱۸ ماه در محیط باقی بمانند. تمام ترشحات پرنده بیمار از جمله مدفوع، استفراغ، مخاط می‌توانند باعث انتقال بیماری شوند.

درمان ایدز پرندگان عروس هلندی

درمان ایدز پرندگان عروس هلندی در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و این بیماری درمانی ندارد. تنها کاری که شما می‌توانید برای پرنده بیمار خود انجام دهید، تغذیه و حمایت مناسب است. غذای سالم و تمیز برای پرنده تهیه کنید. دوره نهفتگی این بیماری و علائم آن به سن پرنده، مرحله رشد پر و دوز عفونی بسیار متفاوت است. پرندگان مسن یا جوجه‌ها بیشتر مستعد این بیماری هستند. بین عفونت و ایجاد بیماری ممکن است ۱۴ تا ۲۸ روز طول بکشد. ویروس عامل این بیماری به کندی کار می‌کند و بسیار پایدار است و این امکان وجود دارد که ماه‌ها و سال‌ها در محیط، پر، مدفوع و لانه پرنده زنده بماند. بنابراین این عفونت به راحتی از طریق استنشاق گرد و خاک پرهای آلوده یا مدفوع خشک شده منتقل کرد.

بیماری ایدز پرندگان یک بیماری پیشرونده است بنابراین اکثر پرندگان بیمار می‌میرند. پرندگانی که از بیماری جان سالم به در برده‌اند نیز بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برای همیشه نیز منبع آلودگی خواهند بود. طول عمر پرندگان مبتلا به بیماری ایدز پرندگان بین ۲ تا ۴ هفته است. خطر ایدز پرندگان برای انسان صفر است و شما می‌توانید پرنده بیمار خود را پرستاری کنید و از سایر پرندگان دور نگه دارید.

ایدز پرندگان عروس هلندی

ایدز پرندگان عروس هلندی

پیشگیری از ایدز پرندگان

همواره توصیه می‌شود برای خرید پرنده به فروشگاه مطمئن مراجعه کنید و در صورت امکان گواهی سلامت پرنده را مشاهده کنید. همچنین نباید غذا و لوازم پرندگان خود را از مکان‌های نامطمئن خریداری کنید. زیرا این بیماری به سادگی می‌توانید از طریق اشیا نیز منتقل شود، بنابراین تا حد امکان اجناس پرنده را ضدعفونی کنید.

بهداشت

برای محافظت از پرنده خود در برابر بیماری، باید همیشه محل زندگی آن‌ها را تمیز نگه دارید. ظروف آب و غذا و اسباب بازی‌ها را مرتب بشویید. کف قفس را از مدفوع و غذاهای باقیمانده پاک کنید. قبل و بعد از دست زدن به پرنده حتما دستان خود را بشویید.

ضد عفونی کردن سطوح

پرنده را به اتاق دیگری منتقل کنید و قفس را ضدعفونی کنید. اجازه دهید محلول ضدعفونی ۱۰ دقیقه روی سطح بماند و سپس سطح را به طور کامل بشویید. در حال حاضر هیچ ماده ضد عفونی کننده‌ای نمی‌تواند PBFD را از بین ببرد با این حال برخی محصولات برای غیرفعال کردن این ویروس موثر هستند. ترکیب پراکسیژن Virkon S برای همه ویروس‌ها کارآمد است و می‌تواند سطوح را به طور موثر ضدعفونی کند.

شستشو منظم

بسته به سطح فعالیت و کیفیت محل زندگی پرنده شما، ممکن است بهتر باشد هر هفته یکبار پرنده خود را حمام کنید. کثیفی و گرد و خاک می‌تواند روی پرهای پرنده شما انباشته شود و شروع به سرفه و عطسه کند.

کاهش استرس

توصیه می‌شود که قفس پرنده را در مکانی قرار دهید که سرو صدا کمتری داشته باشد. قفس را زیاد جابجا نکنید و در صورتی که مجبور به جابجایی هستید با یک پارچه روی قفس را بپوشانید.

خطر ایدز پرندگان برای انسان وجود ندارد ولی یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های پرندگان است. شما باید همیشه درباره خطر این بیماری آگاه باشید زیرا سلامت و زندگی پرندگان‌تان به شما بستگی دارد. دستورالعمل‌های بیان شده در این مقاله را به یاد داشته باشید و با رعایت نکات بهداشتی، پرنده خود را سالم و خوشحال نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات