بخش های کلینیک دامپزشکی

بخش های کلینیک دامپزشکی

بخش‌های کلینیک دامپزشکی؛ محلی برای درمان و رسیدگی به حیوانات خانگی شما. امروزه با پیشرفت و بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی در ارتباط با حیوانات خانگی، بسیاری از افراد می‌توانند به سرعت مشکلات حیوانات خانگی خود را تشخیص بدهند. از طرفی همانطور که ما انسان‌ها به صورت دوره‌ای چکاپ انجام می‌دهیم، نیاز است که حیوانات خانگی را نیز تحت نظر چکاپ کلی قرار بدهیم. معمولا به صورت دوره‌های ۶ ماه تا ۱ سال (با توجه به شرایط سلامت حیوان خانگی) باید با مراجعه به کلینیک دامپزشکی، از هر نظر حیوانات خانگی را پایش کرد. به دلیل اهمیت کلینیک‌های دامپزشکی، در این محتوا به بررسی بخش‌های کلینیک دامپزشکی، اتاق معاینه، اتاق جراحی و اتاق تزریقات و واکسیناسیون می‌پردازیم. علاوه بر این، به بررسی لوازم و تجهیزات موردنیاز برای کلینیک‌های دامپزشکی نیز می‌پردازیم.

بخش بندی کلینیک دامپزشکی

بخش بندی کلینیک دامپزشکی

کلینیک دامپزشکی یا بیمارستان دامپزشکی؛ کدام صحیح است؟

بسیاری از افراد مفهوم کلینیک با بیمارستان دامپزشکی را یکسان می‌دانند؛ این درحالی است که دو مفهوم کاملا جدا از هم هستند. در کلینیک‌های دامپزشکی، معمولا کارهای ابتدایی نظیر تعویض پانسمان و چکاپ‌های کلی انجام می‌شود. درواقع محیط کلینیک دامپزشکی نسبت به بیمارستان از تجهیزات کمتری برخوردار است. به همین منظور، اگر حیوان خانگی شما مبتلا به بیماری حادی شود که نیاز به بستری داشته باشد، بیمارستان دامپزشکی مقصد موردنظر آن است. این درحالی است که اگر نیاز به اقدامات سرپایی نظیر پانسمان و تزریق واکسن باشد، کلینیک بهترین گزینه است. پس به عنوان صاحب یک حیوان خانگی باید بدانید که کلینیک دامپزشکی چه بخش‌هایی دارد و چه امکاناتی را می‌تواند در اختیار شما قرار دهد.

معاینه گربه در کلینیک دامپزشکی

معاینه گربه در کلینیک دامپزشکی

 

بخش‌های مختلف کلینیک دامپزشکی؛ از اتاق معاینه تا واکسیناسیون

بسیاری از افراد ممکن است کلینیک دامپزشکی را با بیمارستان دامپزشکی یکی بدانند. اما معنا، مفهوم و کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. در کلینیک دامپزشکی، معاینات اولیه انجام می‌شود. ممکن است حیوان خانگی شما دچار شکستگی‌ها و یا پارگی اندام‌های داخلی شده باشند و دچار خونریزی‌های داخل یا بیرون بدن شده باشند. معایناتی نظیر شنیدن صدای قلب، ریه و گرفتن نوار قلب از اولین اقداماتی است که می‌توان در کلینیک‌های دامپزشکی انجام داد. علاوه بر این، اقداماتی نظیر حساب کردن وزن و واکسیناسیون از دیگر امکاناتی است که می‌توانید در کلینیک ها برای حیوان خانگی خود فراهم آورید. برای آشنایی با کلینیک دامپزشکی باید ابتدا با بخش‌های کلینیک دامپزشکی آشنا شوید.

معاینه سگ در کلینیک دامپزشکی

معاینه سگ در کلینیک دامپزشکی

  1. پذیرش

قبل از هرکاری، اولین قدم تشکیل پرونده است. ترجیحا سعی کنید در هر شهری زندگی می‌کنید، حیوان خانگی خود را تحت نظر در یک کلینیک دامپزشکی قرار دهید. این کار یک مزیت بزرگ دارد، این است که پرونده حیوان خانگی شما تحت نظر یک مرکز کلینیک قرار می‌گیرد و تمام شرح حال و سابقه بیماری از ابتدای زندگی تحت نظر یک گروه دامپزشکی قرار می‌گیرد. این کار کمک می‌کند تا در صورت بروز علائم خطرناک، تشخیص بیماری سریع‌تر انجام شود.

  1. اتاق معاینه

در اتاق معاینه، دامپزشک به مشکل حیوان خانگی شما پی می‌برد. درواقع تشخیص اولیه در ارتباط با وجود بیماری خاصی در آن انجام می‌شود. در این حالت، اگر حیوان خانگی برای چکاپ کلی آمده باشد، آن را از نظر صداهای قلبی، ریوی، نوار قلب، تنفس، سلامت استخوان و مفاصل، بررسی چشم، گوش و بینی مورد معاینه قرار می‌دهند. اما اگر حیوان خانگی شما دچار بیماری یا علائمی غیرطبیعی شده باشد، موضوع متفاوت خواهد بود. در این حالت ابتدا ناحیه درگیر شده بررسی می‌شود.

تزریق واکسن به انواع پت در کلینیک دامپزشکی

تزریق واکسن به انواع پت در کلینیک دامپزشکی

مثلا اگر علائمی نظیر شکستگی استخوان داشته باشد، ناحیه درگیر شده از لحاظ میزان وخامت بررسی می‌شود. در بعضی از کلینیک‌های دامپزشکی دستگاه‌های سی تی اسکن پرتابل قرار دارد. در این حالت در صورت شک به شکستگی، می‌توان با دستگاه سی تی اسکن عکس برداری انجام داد، تا نسبت به شکستگی یا عدم وجود آن مطمعن شوید. اما در صورت عدم وجود دستگاه‌ها جهت عکس برداری، باید به بیمارستان دامپزشکی ارجاع داده شود.

علاوه بر این به دلیل گستردگی بیماری و عفونت‌های گوش و بینی، بسیاری از حیوانات خانگی از این لحاظ‌ها بررسی می‌شوند. در این شرایط با استفاده از لوازمی مانند اتوسکوپ، گوش و بینی را بررسی می‌کنند. ممکن است عفونت‌های ذکر شده با ترشحاتی نیز همراه باشند. در این حالت با میکروسکوپ‌ها تا حد ممکن این ترشحات بررسی شود. با توجه به تشخیص دامپزشک و گستردگی عفونت، ممکن است با دارودرمانی برطرف شود. یا درموارد حاد نیاز به بررسی و بستری حیوان خانگی در بیمارستان باشد. در هرصورت در اتاق معاینه کلینیک‌های دامپزشکی، وضعیت حیوان خانگی از نظر چکاپ کلی و وجود بیماری بررسی می‌شود. در بعضی از موارد ممکن است نیاز به جراحی‌های سرپایی و اقداماتی نظیر پانسمان داشته باشد که در اتاق عمل سرپایی انجام می‌شود.

  1. اتاق عمل سرپایی

بارها پیش آمده که حیوانات خانگی نظیر گربه و سگ با پارگی یا خراش پوست شده باشند. یا در بعضی موارد به دلیل گرد و خاک دچار التهاب و آبریزش چشم و بینی می‌شوند. اتاق عمل سرپایی یکی دیگر از بخش‌های کلینیک دامپزشکی است که به این مشکلات حیوانات خانگی رسیدگی می‌شود. در اتاق عمل سرپایی عمل‌هایی نظیر بخیه، پانسمان، تزریقات و عمل‌های سرپایی انجام می‌شود. در این حالت حیوانات خانگی در وضعیت وخیم قرار ندارند و نیاز به رسیدگی‌های اورژانسی ندارند. به همین دلیل می‌توان با اقدامات اولیه، سریعا مشکل بوجود آمده را حل کرد.

منظور از عمل‌هایی سرپایی در دامپزشکی چیست؟

بعضی از عمل‌ها نظیر عقیم کردن حیوانات، نیاز به بیهوش کردن حیوانات دارد. معمولا این عمل‌ها در بیمارستان‌های دامپزشکی انجام می‌شود تا در صورت بروز اتفاقاتی در حین عمل، به لوازم موردنیاز برای پایدار کردن شرایط حیوانات دسترسی داشته باشند. اما در بعضی از اعمال نظیر بخیه کردن یا تزریق دارو نیازی به بیهوش کردن حیوانات نیست. درواقع بصورت سرپایی این اقدامات انجام می‌شود و پس از پایدار شدن وضعیت جسمی حیوانات و دادن آموزش‌های لازم به صاحبان نظیر زمان باز کردن بخیه و تعویض پانسمان، از مرکز خارج می‌شوند.

  • اتاق جراحی

امروزه بعضی از کلینیک‌های پزشکی این امکان را ایجاد می‌کنند تا عمل‌های جراحی در آنجا انجام شود. اگرچه تعداد این کلینیک‌های دامپزشکی محدود است، اما در بعضی از بخش‌های کلینیک دامپزشکی می‌توانیم شاهد این اتاق‌های عمل جراحی باشیم. از شایع‌ترین عمل‌های جراحی که در این بخش‌ها انجام می‌شود می‌توان به عیقم سازی و عمل‌های ارتوپدی مانند شکستگی دست و پای حیوانات خانگی و دام ها اشاره کرد.

  • اتاق تزریقات و واکسیناسیون

در اکثر کلینیک‌های دامپزشکی، تزریقات در اتاق عمل سرپایی انجام می‌شود. اما در کلینیک‎‌های دامپزشکی که امروزه طراحی می‌شوند، اتاقی جداگانه جهت انجام تزریقات و واکسیناسیون تعبیه می‌شود. در واقع در اتاق تزریقات و واکسیناسیون تجهیزاتی نظیر یخچال دارویی و سرنگ‌ها قرار دارند. علاوه بر این، سطحی صاف برای قرار دادن حیواناتی نظیر گربه، سگ و خرگوش در اتاق تزریقات و واکسیناسیون وجود دارد تا حیوانات را روی آن سطح قرار دهند و از حرکت اضافه آن جلوگیری کنند تا بتوانند به راحتی تزریق را برای آنها انجام دهند.

تزریقات در کلینیک دامپزشکی

تزریقات در کلینیک دامپزشکی

بخش‌های نام برده شده از شایع‌ترین بخش‌های کلینیک دامپزشکی هستند که در اکثر آنها دیده می‌شود. از دیگر بخش‌های کلینیک دامپزشکی که در کمتر کلینیکی قرار دارد می‌توان به اتاق ریکاوری و یونیت دندانپزشکی اشاره کرد. توصیه می‌کنیم تا قبل از اینکه حیوان خانگی خود را جهت ویزیت به کلینیک دامپزشکی ببرید، در ارتباط با قابلیت‌ها و امکاناتی که کلینیک مذکور در اختیار شما و حیوانتان قرار می‌دهد اطلاعات کافی بدست بیاورید.

اصلی‌ترین تجهیزات بخش‌های کلینیک دامپزشکی

از اصلی‌ترین تجهیزاتی که باید در هر کلینیک دامپزشکی باشد شامل اتوسکوپ، یخچال نگهداری دارو، پمپ دارو، گوشی پزشکی، دستگاه سونوگرافی، میز و چراغ جراحی می‌باشد. علاوه بر این تجهیزاتی نظیر دستگاه مانیتورینگ، اتوکلاو و وارمر (گرم کننده بدن) از دیگر امکاناتی است که باید در کلینیک‌های دامپزشکی قرار داشته باشد. واحد و یونیت‌های جراحی نیز دیگر وسایلی هستند که نیاز است در کلینیک‌های دامپزشکی قرار داشته باشد تا محیط مناسب برای انجام عمل‌های جراحی سرپایی یا با بیهوشی را ایجاد کند.

معاینه سگ در کلینیک دامپزشکی

معاینه سگ در کلینیک دامپزشکی

کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات؛ انتخابی مناسب برای صاحبان حیوان خانگی

به دلیل اینکه حیوانات توان برقراری ارتباط ندارند، اگر مشکلی داخلی برای آنها بوجود بیاید، تشخیص آن بسیار سخت خواهد بود. از طرفی، اگر تشخیص بیماری حیوانات به موقع داده نشود ممکن است باعث بروز بیماری‌های بیشتر و پیشرفته‌تر در آنها شود و باعث به خطر افتادن جان حیوانات خانگی شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا در انتخاب کلینیک دامپزشکی مدنظرتان بسیار دقت کنید و وسواس بخرج بدهید. وجود تجهیزات کامل و افراد متخصص در زمینه تشخیص بیماری دام و حیوان خانگی شما می‌تواند این تضمین را به شما بدهد که درصورت بروز بیماری، به خوبی تشخیص داده شود و درمان بموقع انجام شود.

تابلو کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات

تابلو کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات

علی رغم توضیحات داده شده در این محتوا، نیاز است تا کلینیک دامپزشکی را به شما معرفی کنیم تا خیال شما را از لحاظ چکاپ، تشخیص و درمان بموقع را راحت کند. همکاران ما در کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات با فراهم کردن تجهیزات مدرن و با گردآوری افراد متخصص سعی کردند تا خیال شما را نسبت به سلامت حیوان خانگیتان مطمعن کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات