علت خون در مدفوع گربه

خون در مدفوع گربه

علت خون در مدفوع گربه موضوع با اهمیت و مساله برانگیزی است، که نباید ساده از آن گذشت! در ادامه به دلایل وجود خون در مدفوع گربه و حالاتی که باید بعد از مشاهده خون در مدفوع گربه انجام داد، می‌پردازیم. همراه ما باشید.

خون در مدفوع گربه

خون در مدفوع گربه

  • خون در مدفوع می تواند تازه (قرمز) یا هضم شده (سیاه) باشد.
  • موارد مختلفی وجود دارد، که می تواند باعث ایجاد خون در مدفوع گربه شما شود. اما خوشبختانه بسیاری از آنها جزئی و قابل درمان هستند.
  • مهم است که گربه خود را در نزد دامپزشک ببرید تا معاینه کند. مخصوصاً اگر حالش خوب نباشد. علائم دیگری هم داشته باشد یا بچه گربه باشد.

دلیل وجود خون در مدفوع گربه

 یافتن خون در مدفوع گربه شما می‌تواند نگران کننده باشد، خوشبختانه بسیاری از علل قابل درمان هستند. خون در مدفوع می‌تواند تازه (قرمز) یا هضم (سیاه) باشد. خون تازه معمولاً به صورت رگه های قرمز روشن در قسمت خارجی مدفوع ظاهر می‌شود، یا به صورت قطره‌های خون از مقعد (پایین) ظاهر می‌شود، در حالی که خون هضم شده مایل به سیاه است. و مدفوع قیری ایجاد می‌کند که دامپزشکان از اصطلاح “ملنا” استفاده می‌کنند.

درواقع خون تازه در مدفوع معمولا به دلیل مشکل در قسمت تحتانی روده (مانند روده بزرگ، مقعد یا غدد مقعدی) است، اما خون هضم شده معمولاً به خونریزی بیشتر روده‌ها (مانند معده یا روده‌های کوچک) اشاره می‌کند. اگر متوجه خون در مدفوع گربه خود شده‌اید، مخصوصاً اگر به نظر می‌رسد حال آنها خوب نیست، باید گربه خود را توسط دامپزشک معاینه کنید.

خون مدفوع گربه

علت خون در مدفوع گربه چيست

خون در مدفوع گربه ممکن است ناشی از عوامل گوناگونی باشد. یکی از دلایل رایج این مشکل می‌تواند عفونت‌های دستگاه گوارشی باکتریایی یا ویروسی، انگل‌ها، یا حتی مشکلات گوارشی نظیر اسهال یا یبوست باشد. عوامل دیگری مانند آسیب‌ها یا التهاب‌های درونی نیز می‌توانند خونریزی در مدفوع گربه ایجاد کنند. همچنین، وجود تشکیل توده‌های غیرطبیعی در دستگاه گوارش، مانند پلیپ‌ها یا تومورها، نیز ممکن است به همراه خون در مدفوع شود. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، توصیه می‌شود تا گربه تحت بازرسی و مراقبت دامپزشکی قرار گیرد تا علت این مشکل شناسایی و به شکل بهینه درمان شود.

علت دیده شدن خون در مدفوع گربه

درواقعیت خون در مدفوع گربه می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  •  کرم‌ها و سایر انگل‌های روده

 به عنوان مثال Giardia و Trichomonas به ویژه در بچه گربه‌ها رایج است.

  • عدم تحمل غذایی

اگر گربه شما چیزی بخورد که به آن حساسیت دارد یا معده او را ناراحت می‌کند. ممکن است در مدفوع خود خون ایجاد کند. در برخی موارد نیز می‌تواند باعث اسهال و استفراغ شود.

  • کولیت یا التهاب روده بزرگ (روده بزرگ)

 می‌تواند باعث اسهال حاوی خون تازه و مخاط شود. عفونت‌ها مثل عفونت‌های باکتریایی مانند سالمونلا و بیماری‌های عفونی مانند Panleukopenia گربه (FPV) می‌توانند باعث ایجاد خون در مدفوع شوند.

  • مشکلات غدد مقعدی

 اگر متوجه خون تازه در مدفوع گربه خود و در اطراف مقعد آن شدید، ممکن است مشکل در غدد مقعدی (دو کیسه کوچک که درست داخل مقعد قرار دارند) باشد.

  • استرس

 مشابه افراد دیگر، استرس در گربه‌ها می‌تواند باعث ناراحتی شکم و در موارد شدید خون در مدفوع آنها شود.

  • پانکراتیت

 التهاب لوزالمعده معمولاً باعث اسهال می‌شود که گاهی اوقات ممکن است حاوی خون باشد.

  • داروها

برخی از داروها (مانند NSAID ها و استروئیدها) می‌توانند باعث تحریک روده و خونریزی در روده شوند.

خون در مدفوع گربه
  • پولیپ راست روده

پولیپ‌های راست روده توده‌های خوش خیم (غیر سرطانی) در داخل روده بزرگ هستند. اگر ملتهب و زخم شوند اغلب خونریزی می‌کنند.

  • سرطان

 توده های سرطانی در روده اغلب دچار زخم و خونریزی می‌شوند، که منجر به خون تازه یا هضم شده در مدفوع (یا گاهی اوقات هر دو) می‌شود.

  • سموم

 سمومی که به روده آسیب می‌رسانند یا مشکلات لخته شدن ایجاد می‌کنند، (مانند سم موش) می‌توانند باعث ایجاد خون در مدفوع شوند.

  • مشکلات انعقاد خون

اگر گربه شما دارای اختلال خونریزی/مشکل لخته شدن است ممکن است در روده‌هایش خونریزی کند. این حالت می‌تواند بسیار شدید باشد و همچنین ممکن است علائم دیگری از مشکلات انعقادی مانند کبودی یا خون از بینی مشاهده کنید.

 خون در مدفوع بچه گربه ها

 اگر بچه گربه در مدفوع خود خون دارد، مهم است که برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید. به خصوص اگر اسهال هم دارند یا بی‌اشتها هستند. کرم‌ها شایع‌ترین علت خون در مدفوع بچه گربه‌ها هستند، اما همیشه بهتر است آنها را برای هر علت دیگری بررسی کنید، زیرا بچه گربه ها مستعد کم آبی زودهنگام هستند.

مدفوع خونی گربه

مدفوع خونی گربه

چه موقع با دامپزشک خود تماس بگیرید

 در صورت مشاهده خون در مدفوع گربه، همیشه با دامپزشک خود تماس بگیرید. حتی اگر فقط مقدار بسیار کمی خون در مدفوع وجود دارد. و گربه شما فعال است و درست غذا می‌خورد و سالم و خوشحال به نظر می‌رسد. دامپزشک شما ممکن است توصیه کند که سعی کنید به دستگاه گوارش‌اش به مدت ۲۴ ساعت قبل از ویزیت استراحت دهید. که این حالت احتمالاً شامل دادن مقدار کمی رژیم غذایی بسیار ملایم (یعنی سینه مرغ آب پز یا ماهی سفید) به طور منظم برای چند روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات