در رفتگی دست گربه چه علائمی دارد؟

معالجه دررفتکی دست گربه

چطوری در رفتگی دست گربه اتفاق می افته؟

در رفتگی دست گربه چه علائمی دارد؟ مفصل نقطه ای است که دو یا چندتا استخون به همدیگه وصل میشن. و معمولا کار مفصل اینه که به اعضای بدن اجازه خم شدن و حرکت بده. بعضی اوقات ممکنه استخون های مختلف مفصل از همدیگه جدا بشن و یا اینکه در محل نادرستی قرار بگیرن که اصطلاحا به این حالت در رفتگی میگن.

در رفتگی مفصل ران (که به خاطر ضربه و یا دیسپلازی رخ میده و در رفتگی کشکک زانو از شایع ترین در رفتگی در گربه ها است) و در رفتگی آرنج و دم در گربه ها از شیوع کمتری برخوردار است.

در رفتگی مفصلی ناشی از تروما امکان داره با آسیب های شدید دیگه ای (حتی آسیب نخاعی) همراه بشه و اگر این مشکله برای گربه خونگیتون پیش اومد سریعا حیوون خودتون رو به دامپزشکی ببرید و از دامپزشک گربه کمک بگیرین.

کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات با داشتن کادر مجرب و امکانات به روز مشکلات حیوون خونگی شما رو به راحتی و به سرعت رفع می کنه.

 

در رفتگی دست گربه چه علائمی دارد؟

 

در رفتگی دست گربه چه علائمی دارد؟

برای اینکه بتونیم بفهمیم دست گربه خونگیمون در رفته یا نه باید به دنبال علائمی مثل:

  • حیوون یک تایمی (بعضی وقت ها چند روز) خودش رو مخفی میکنه
  • دستش رو روی زمین میکشه و یا دستش رو بالا نگه میداره
  • حرکت غیر طبیعی دست به صورت محدود
  • لنگ زدن گربه
  • اطراف مفصل آسیبد دیده حجم عضلات کم میشود
  • کج شدن دست
  • مفصل تغییر شکل میده
  • ورم
  • بی حسی انگشتان

دلیل در رفتگی دست و پاهای گربه چیست؟

اصلی ترین و مهم ترین دلیل در رفتگی دست و پای گربه ها ضرب دیدگی اون هاست مثل:

  • سقوط از ارتفاع زیاد
  • تصادف با ماشین
  • دعوا و درگیری با حیوونای دیگه
  • لای در موندن(این اتفاق بیشتر برای دم می افته و بعضی اوقات باعث در رفتگی پای گربه هم میشه)

مقصر اصلی در رفتگی دست گربه های خونگی معمولا صاحب اون حیوون هستش. رفتار خشن و نامناسب صاحب حیوون و بچه ها ممکنه باعث شکستگی و یا در رفتگی مفاصل گربه و یا آسیب های جدی دیگه ای بشه. یک توصیه به صاحبان گربه های خونگی خودتون هم مراقب باشید چون که ممکنه حیوون رو لگدش کنید و یا زمانی که دست و دم حیوون رو گرفتین با حرکت ناگهانی حیوون باعث در رفتگی مفاصلش بشه.

نکته : بعضی از بیماری های خاص و یا مشکلات مادرزادیگربه ها حیوون رو مستعد در رفتگی مفاصل میکنه مثل دیسپلازی که بیشتر باعث در رفتگی لگن در گربه ها میشوند.

تشخیص کلینیکی در رفتگی دست و پای گربه

ابتدا دامپزشک برای تشخیص در رفتگی دست گربه یک معاینه فیزیکی دقیق و کامل انجامه میده و شدت آسیب رو تخمین میزنه. ممکنه حین معاینه متوجه ساییدگی مفصل در رفته بشه. در مرحله بعدی احتمالا دامپزشک از عکس برداری با اشعه ایکس استفاده میکنه تا مطمئن بشه آسیب خطرناک دیگه ای به حیوون وارد نشده باشه مخصوصا زمانی که گربه شما با ماشین و یا موتوری تصادف کرده باشه.

اگر گربه خونگیتون مشکلی داره و یا فکر میکنید دچار مشکلی هست میتونید به صورت آنلاین از دامپزشک های کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات مشاوره دریافت کنی.

 

 

 

درمان در رفتگی دست گربه

نوع و روش درمان در رفتگی مفصل خیلی به محل و شدت در رفتگی بستگی داره. و از روش هایی مثل جراحی و بدون جراحی میتونیم استفاده کنیم. انتخاب روش درمان به این بستگی داره که از زمان جابجایی و در رفتن مفصل چقدر گذشته باشه.

 

جا انداختن مفصل با دست

اگر از زمان در رفتگی دست گربه زمان زیادی نگذشته باشه و خیلی هم حاد نباشه دامپزشک با دستش میتونه مفصل رو سرجاش برگردونه. البته برای انجام این کار باید گربه رو بیهوش کرد چرا که درد خیلی زیادی داره.

بعد از جا انداختن مفصل معمولا یک عکس با اشعه ایکس گرفته میشه تا مطمئن بشیم که استخون ها و مفاصل در جای صحیح و درست خودشون قرار گرفته باشن.  بعد از جا انداختن مفصل شاید لازم باشه مفصل رو پانسمان کنن و یا حتی گچ بگیرن. تا بهبودی کامل ممکنه ۴ تا ۱۴ روز زمان ببره. توجه داشته باشید که در رفتگی ها ممکنه عود کنه و مفصل دوباره در بره.

به این نکته توجه داشته باشید که جا انداختن مفصل کار هرکسی نیست و حتما باید دامپزشک این کار رو انجام بده.

جا انداختن مفصل با عمل جراحی

برای در رفتگی های شدید و در رفتگی هایی که مدت زمان زیادی ازشون گذشته باشه و ممکنه عمل جراحی نیاز باشه. معمولا انجام عمل جراحی برای جا انداختن در رفتگی مفصل شامل کاشت پین و پیچ های فولادی است. که بعضی از اون هارو بعد از کامل شدن دوره درمان باید با جراحی مجدد از بدن حیوون خارج کرد.

دامپزشک ها سعی میکنند جراحی رو با یک برش کوچک (تکنیک فلوروسکوپی) انجام بدن. ولی در بعضی مواقع نیاز هستش که دامپزشک ها از برش های بزرگ و جراحی باز استفاده کنن.

معمولا بعد از عمل از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز میشه که به کاهش التهاب و تورم در بدن حیوون کمک میکنه. و امکان داره تا ۲ الی ۴ هفته بعد از عمل جراحی آنتی بیوتیک تجویز کنن تا از عفونت در ناحیه عمل شده جلوگیری کنند.

دامپزشک ها هم در روش درمان با عمل جراحی و هم در روش بدون عمل جراحی داروهای مسکن برای حیوون تجویز میکنن تا گربه خانگی شما درد کمتری بکشه.

مراقبت های داخل منزل بعد از درمان

تا بهبودی کامل مفصل که بین ۳ هفته تا ۲ ماه زمان میبره باید یکسری اقدامات رو داخل خونه انجام بدیم. اگر دست حیوون پانسمان شده باید هر روز چک کنیم که پانسمان دست گربه خونگیمون خشک و تمیز باشه در غیر اینصورت باید پانسمان دست گربه رو تعویض کنیم. حیوون باید داخل خونه باشه. برای اینک داخل خونه باشه تا آسیب دیدگیش به کل بهبود پیدا کنه شاید مجبور باشیم حیوون رو داخل باکس نگه داری کنیم که زیاد حرکت نکنه. توی این تایم برای گربمون سرگرمی و تحریک ذهنی کافی باید فراهم کنیم.

 

نتیجه:

حالا که فهمیدیم در رفتگی دست گربه چه علائمی دارد؟ پس از مشاهده هرکدام از علائم در حیوون خونگیتون سریعا اونو به کلینیک دامپزشکی ببرید.

بهتر است بدانید:
دامپزشک گربه – دامپزشک سگ – آرایشگاه گربه  – دامپزشک خرگوش – شماره دامپزشک گربه  – دامپزشکی گربه در تهران – کلینیک دامپزشکی تهران غرب – حمام سگ – کلینیک دامپزشکی – کلینیک دامپزشکی تهران –آدرس دامپزشکی تهران – بهترین کلینیک دامپزشکی تهران – سایت دامپزشکی – دامپزشک پرندگان –دامپزشک پرندگان تهران – دامپزشکی سگ و گربه –شماره دکتر سگ –دکتر سگ در تهران – بهترین کلینیک پت –اصلاح موی گربه –اصلاح موی سگ –ارایشگاه سگ – حمام گربه  – واکسن گربه و سگ –آرایش و اصلاح حیوانات در تهران – آرایشگاه گربه در شهران

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات