مراقبت از دندان های گربه

مراقبت از دندان های گربه

مراقبت از دندان های گربه یک بخش مهم برای صاحبان گربه محسوب می‌شود. با اینکه مسواک زدن گربه‌تان موثر ترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های دندانی گربه است، می‌توانید با بهره گیری از روتین های سلامتی مثل رژیم های دندان، موادافزودنی آب، خوراکی‌های دندان و اسباب بازی‌ های دندان به تقویت سلامت دندان‌های گربه‌تان بپردازید. امروز قصد داریم تا در این مقاله به موضوع مراقبت از دندان های گربه بپردازیم و با دقت این موضوع را بررسی کنیم. همچنین در ادامه به موضوعاتی همچون مسواک گربه، دهانشویه کلرهگزیدین برای گربه، دندان شیری گربه، آیا دندان نیش گربه می افتد؟، شکستن دندان گربه، درمان خانگی دندان درد گربه و علت بوی بد دهان گربه خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مراقبت از دندان گربه

مراقبت از دندان گربه

در مطلب دیگری با عنوان تشویقی گربه چیست؟ به آن پرداختیم. شما با استفاده از تشویقی بهتر می‌توانید گربه خود را آموزش دهید.

مراقبت از دندان گربه

درواقع مراقبت از دندان های گربه به همان اندازه که مراقبت از دندان هایتان برای خودتان اهمیت دارد برای گربه‌ها مهم است. چرا که آنها نیز می‌توانند به بیماری‌های لثه، تارتار و پلاک دندان دچار شوند. دندان های سالم گربه می‌تواند گربه شما را از درد کشیدن آزاد کند. همانقدر که مراقبت از دندان های گربه برای سلامت او ضروری و موثر است، رعایت نکردن موارد بهداشتی و مراقبت نکردن از دندان های گربه می‌تواند منجر به بیماری هایی مانند پریودنتال شود که می‌تواند مرگبار باشد. خوشبختانه راه‌های زیادی برای مراقبت از دندان های گربه وجود دارد. در این مقاله در رابطه با اهمیت این موضوع و روش هایی برای مراقبت بهتر از دندان های گربه که از بیماریهای دندان جلوگیری کند خواهیم پرداخت.

مراقبت از دندان ها گربه

مراقبت از دندان ها گربه

مراقبت از دندان های گربه آسان است، مخصوصا وقتی شما ابزار مناسب را در اختیار دارید. اینجا به چگونگی مراقبت از دندان های گربه در خانه خواهیم پرداخت تا بتوانید از بیماریهای دندان و دیگر بیماریهای ناشی از پلاک دندان، تارتار و باکتری جلوگیری کنید.

دندان های گربه‌تان را به‌ طور منظم مسواک بزنید

یکی از بهترین و موثر ترین روش های مراقبت از دندان های گربه، مسواک زدن منظم آنهاست. در طبیعت، گربه‌ها بر روی چمن و استخوان غذا را می‌جوند تا دندان هایشان را تمیز نگه دارند. اما گربه‌هایی که در خانه‌ها زندگی می‌کنند از یک جایگزین طبیعی برای این عمل غافل هستند. بنابراین سعی کنید دندان های گربه‌تان را حداقل یکبار در روز مسواک بزنید.

بخاطر داشته باشید که امکان اینکه بتوانید دندان‌های گربه‌تان را به‌ طور منظم مسواک بزنید کاملا به خود گربه و شخصیتش بستگی دارد. برخی گربه‌ها با این موضوع مشکلی ندارند در حالی که برخی دیگر هنگامی که می‌خواهید دندان هایشان را مسواک بزنید مقاومت می‌کنند. اکثر گربه‌های بالغ در مقابل این کار مقاومت می‌کنند بخصوص اگر این یک عادت جدید باشد که بخواهید برایشان شکل دهید. اینجاست که تمرین دادن گربه‌تان با استفاده از خوراکی مفید واقع می‌شود.

اول سعی کنید گربه‌تان را به اینکه انگشتانتان را داخل دهانش قرار دهید عادت دهید. وقتی گربه‌تان این عمل را از سمت شما پذیرفت، می‌توانید به عنوان پاداش یک خوراکی به او بدهید. ممکن است در اوایل چندان موفق نباشید اما مهم است که صبور باشید. مسواک زدن دندان هایشان کاری است که شما باید منظم انجام دهید پس نیازی نیست یک تجربه منفی از این کار در ذهنشان شکل دهید. سعی کنید به آنها بفهمانید با مسواک زدن دندان هایشان به آنها خوراکی می‌دهید که همین سبب می‌شود تا آنها حس خوبی از این عمل پیدا کنند.

مسواک گربه

زمانی که گربه شما آماده مسواک زدن است، شروع به جمع آوری وسیله های مناسب کنید. درحالی که مسواک بهترین ابزار برای مراقبت از دندان های گربه است، باید خمیردندان هم نیز داشته باشید که از شر پلاک های مزاحم راحت شوید. هنگامی که دندان های گربه‌تان را مسواک می‌زنید حتما از خمیردندان مخصوص گربه استفاده کنید زیرا خمیردندان‌های انسانی ممکن است برای آنها سمی باشند. انواع مختلفی از مسواک گربه در بازار وجود دارد که شاید مجبور شوید چند مورد از آنها را امتحان کنید تا ببینید کدام مورد برای گربه‌تان مناسب تر است. گربه شما ممکن است چیزی را که روی انگشتان شما قرار می‌گیرد را به یک مسواک معمولی برای حیوانات ترجیح دهد.

<yoastmark class=

زمانی که قادر بودید دهان گربه‌تان را مسواک بزنید، بلافاصله به آنها یک خوراکی به عنوان پاداششان برای رفتار درستشان بدهید. اگر به هنگام مسواک زدن متوجه شدید که گربه‌ سعی می‌کند از شما دوری کند، ممکن است این یک نشانه از درد ناشی از لثه‌ها یا مشکلی برای دندان هایشان باشد. البته که این موضوع می‌تواند به این خاطز نیز باشد که گربه‌ هنوز به این کار عادت نکرده است.

شما گربه‌تان را بهتر از هرکسی می‌شناسید. اگر جوری رفتار می‌کنند که انگار درد می‌کشند، ممکن است نشانه ای از این باشد که یک جای کار می‌لنگد! سعی کنید داخل دهانشان را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا عفونت یا مشکلی وجود دارد که سبب درد آنها شده یا خیر. اگر متوجه چیزی شدید یا درد گربه همچنان ادامه داشت، هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید تا مشکل مورد بررسی قرار بگیرد و از تشدید آن جلوگیری شود.

به آنها خوراک های دندانی دهید

با اینحال که مسواک زدن بهترین راه برای مراقبت از دندان های گربه در مقابل بیماریهای لثه ای است، برخی گربه‌ها از این کار خوششان نمی‌آید و اینکار را کمی برای شما سخت می‌کنند. بهتر است که تسلیم نشوید اما می‌توانید محصولات دندانی مانند خوراکی‌های دندانی را جایگزین روتین بهداشتی گربه کنید. خوراکی‌های دندانی برای تقویت سلامت دهان گربه‌ها ساخته شده‌اند و هنگامی که جویده می‌شوند پلاک های دندان را از بین می‌برند. همیشه از خوراکی‌های دندانی استفاده کنید که توسط شورای بهداشت دهانی دامپزشکی مورد تایید باشد تا از امن و موثر بودن محصولتان خاطر جمع باشید. اگر مهر شورای بهداشت دهانی دامپزشکی بر روی بسته بندی باشد، به این معنی است که محصول مورد تایید قرار گرفته است.

یک رژیم غذایی دندانی تهیه کنید

مراقبت از دندان های گربه به وسیله رژیم غذایی دندانی می‌تواند به گربه‌هایی که بیماری های لثه ای دارند کمک کند و باکتری و پلاک‌های دهانشان را کاهش دهد. این رژیم معمولا توسط دامپزشک ها تجویز می‌شوند که از بیماری‌های لثه‌ای گربه و مشکلات دندان‌های آنها جلوگیری می‌کند. قطعات رژیم غذایی بزرگتر هستند تا گربه را به جویدن بجای بلعیدن آنها تشویق کند.

مسواک انگشتی گربه

مسواک انگشتی گربه

در نتیجه این غذاها به دندان های آنها کشیده می‌شود و پلاک‌های دندانها را از بین می‌برد. از سوی دیگر، غذاهایی وجود دارد که احتمال ایجاد بیماری‌های دندانی گربه را افزایش می‌دهند. اگر نمی‌دانید برای مراقبت از دندان‌های گربه چه چیزی به او بدهید و پلاک‌های دندان‌های گربه را از بین ببرید، سعی کنید با دامپزشک مشورت کنید. یک دامپزشک حرفه‌ای می‌تواند چندین پیشنهاد به شما ارائه دهد.

از مواد افزودنی آب استفاده کنید.

مواد افزودنی آب را می توانید به کاسه آب گربه خود اضافه کنید تا سلامت دندان های گربه‌تان را تقویت کنید. این مواد افزودنی مکمل های غذایی نیستند. بلکه، آنها همانند دهانشوی انسانها هستند. بسته به افزودنی هایی که انتخاب می کنید، این مواد می توانند ضد عفونی کننده و ضد باکتری باشند تا دهان حیوان خانگی شما را سالم نگه دارند و از بوی بد دهان جلوگیری کنند. متأسفانه، حتی مواد افزودنی آب نیز جایگزینی برای مسواک زدن روزانه و منظم نیستند زیرا نمی توانند تجمع پلاک را از بین ببرند. با اینحال، آنها می توانند از شر باکتری ها خلاص شوند و گزینه خوبی برای مراقبت از دندان های گربه باشند.

اسباب بازی‌های دندانی را به گربه‌تان بدهید

اسباب بازی‌های دندانی یکی دیگر از انتخاب‌های عالی برای مراقبت از دندان ‌های گربه و خوشبو کردن دهان گربه است. این اسباب بازی‌ها برای سلامت دندان‌های گربه‌ها بسیار مناسب هستند زیرا هم گربه را سرگرم بازی می‌کنند و هم پلاک‌های دندان و تارتار را از بین می‌برند. با اینحال این اسباب بازی‌ها جایگزینی برای مسواک زدن و تمیز کردن روزانه دندان‌‌ها نیستند. چرا که آنها به اندازه مسواک زدن موثر نیستند.

 به طور کلی گربه‌ها فقط در یک طرف از دهانشان چیز ها را می‌جوند و این باعث می‌شود که اسباب بازی‌ها نتوانند همه دندان های گربه را تمیز کنند. پس مسواک زدن روزانه تنها راهی است که می‌توان مطمئن شد که همه دندان ها به درستی تمیز شده اند. حال شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که گربه‌ها چند عدد دندان دارند؟ گربه‌های بالغ ۳۰ عدد دندان دارند. شما باید هرکدام از دندان هارا تمیز کنید تا از پوسیدگی دندان های آنها جلوگیری شود.

دهانشویه کلرهگزیدین برای گربه

یکی دیگر از راه های مراقبت از دندان های گربه، استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین برای گربه است. این دهانشو کاربرد فراوانی در زمینه دامپزشکی دارد. از این دهانشو برای جلوگیری و درمان عفونت های دندان‌ها و لثه استفاده می‌شود. با اینکه این دهانشو برای حیوانات مشکلی ایجاد نمی‌کند و خطری ندارد، بهتر است استفاده از این دهانشو زیر نظر دامپزشک صورت بگیرد.

دندان شیری گربه

گربه‌های کودک دارای ۲۶ دندان شیری هستند که پس از ریزش، ۳۰ دندان همیشگی جایگزین آنها می‌شوند. دندان شیری گربه در سن ۳ هفتگی یا ۱ ماهگی گربه شروع به رشد می‌کند. این دندان‌ها در سنین ۴ ماهگی یا ۳ ماهگی شروع به ریزش می‌کنند و آن زمان است که دندان‌های همیشگی و اصلی جایگزین آنها می‌شوند. در زمان پرورش دندان‌ها، گربه ممکن است احساس ناراحتی و درد داشته باشد که مراقبت از دندان های گربه در این دوران مهم است.

آیا دندان نیش گربه می افتد؟

آیا دندان نیش گربه می افتد؟ دندان نیش شیری گربه همانند دیگر دندان‌های شیری می‌افتد که این موضوع طبیعی است. زیرا در مرحله جایگزینی، دندان نیش دائمی جای دندان نیش شیری را می‌گیرد. اما دندان نیش دائمی نمی‌افتد و همیشگی است. گربه از این دندان برای جویدن و قسمت قسمت کردن غذا استفاده می‌کند. مراقبت از دندان های گربه در مرحله جایگزینی بسیار مهم است.

چرا مراقبت از دندان های گربه مهم است؟

اگر برایتان سوال است که “چگونه از دندان های گربه ام مراقبت کنم؟”، ممکن است در عین حال فکر کنید که چرا مراقبت از دندان های گربه مهم است. مراقبت از دندان های گربه به همان دلایلی که برای انسان ها مهم است، برای گربه‌ها نیز اهمیت دارد. عدم مراقبت از دهان و دندان گربه شما می‌تواند باعث ایجاد بیماری های پریودنتال، عفونت لثه و حتی شکستگی دندان شود.

مسواک جذاب گربه

مسواک جذاب گربه

بیماری پریودنتال در میان گربه‌ها بسیار رایج است. این موضوع می‌تواند بخاطر دلایل متعددی همچون مسواک نزدن منظم دندان های گربه باشد. برخی از صاحبان گربه ممکن است فکر کنند نیاز به مراقبت از دندان های گربه نیست چرا که آنها حیواناتی هستند که زمانی در طبیعت بدون مسواک زندگی کرده‌اند. با اینحال، گربه‌های خانگی نیازمند مراقبت منظم از دندان‌ها و دهانشان هستند. بیماری‌های لثه ای تا %۸۵ از گربه‌های بالای ۶ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این بیماری‌ها توسط عفونت ناشی از باکتری‌ها و سخت شدن لایه‌های پلاک بوجود می‌آیند. اگر درمانی صورت نگیرد، این موضوع منجر به ایجاد چندین بیماری دندانی دیگر می‌شود که برخی از آنها نیازمند استخراج دندان‌ها است.

بیماری‌های لثه دردناک هستند که ممکن است سبب غذا و آب نخوردن گربه شوند. بیماری پریودنتال می‌تواند مرگبار باشد. زمانی که باکتری‌های پلاک وارد جریان خون می‌شوند، بیماری ‌های مرگباری ایجاد می‌شوند که قلب، کبد و کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بیماری‌های پریودنتال از طریق مراقبت از دندان های گربه بطور منظم جلوگیری می‌شوند. این مراقبت شامل مسواک زدن منظم و روتین دامپزشکی برای معاینه وضعیت سلامت دندان و لثه گربه است.

شکستن دندان گربه

شکستن دندان گربه می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. ضربه، بیماری‌های دندانی یا ضعف در ساختار دندان‌ها می‌تواند از جمله دلایل این پدیده باشند. در صورت مشاهده این مشکل، هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک دهان گربه را بررسی می‌کند و در صورت نیاز از اشعه ایکس نیز استفاده می‌کند. بسته به شدت و پیچیدگی مشکل، دامپزشک روش درمان را مشخص می‌کند. که می‌تواند صاف کردن لبه‌های سخت و شکسته یا در موارد شدید تر استخراج دندان یا دیگر جراحی‌ها باشد. مراقبت از دندان های گربه سبب جلوگیری از این مشکلات و حفظ سلامت آنها می‌شود.

درمان خانگی دندان درد گربه

حال بیایید در این قسمت در رابطه با درمان خانگی دندان درد گربه صحبت کنیم تا بیشتر با روش های مراقبت از دندان های گربه آشنا شویم. در چنین مواقع سعی کنید اولین اقدامتان مراجعه به پزشک مخصوص باشد. برای درمان خانگی می‌توانید با تمیز کردن دندان‌ها شروع کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از یخ درد را بطور موقت کاهش دهید. همچنین می‌توانید غذاهایی که نیاز به جویدن زیادی ندارند و نرم هستند را به گربه بدهید تا بتواند با وجود دندان درد انرژی مورد نیازش را تامین کند. دقت داشته باشید که مراجعه به دامپزشک بهترین راه حل است. دامپزشک دندان های گربه را کامل بررسی می‌کند و می‌تواند علت دقیق دندان درد را ارائه دهد.

مسواک سیلیکونی انگشتی گربه

مسواک سیلیکونی انگشتی گربه

علت بوی بد دهان گربه

بطور کلی علت بوی بد دهان گربه می‌تواند وجود باکتری در دندان و لثه گربه باشد. در صورت عدم مراقبت از دندان های گربه و تمیز نکردن آنها، این باکتری‌ها بوهای بدی را از خود ایجاد می‌کنند. همچنین این باکتری‌ها می‌توانند وارد جریان خون شوند و منجر به عفونت دیگر اندام بدن گربه شوند. درصورتی که اقدام مناسب انجام نگیرد، این باکتری‌ها می‌توانند سبب ایجاد مشکلات جدی تر و شدید تری شوند. مسواک زدن منظم دندان‌های گربه از روش هایی است که می‌تواند جلوی بوی بد دهان گربه را بگیرد. همچنین مراجعه به دامپزشک برای تمیز کردن حرفه‌ای دهان گربه بطور سالیانه نیز می‌تواند مفید باشد.

چه زمانی دندان‌های گربه خود را بطور حرفه‌ای تمیز کنیم؟

زمان تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌های گربه بستگی به چندین عامل دارد. این عوامل شامل:

  • سن
  • ژنتیک
  • رژیم غذایی
  • سبک زندگی
  • سلامت

دامپزشک بهترین زمان را برای تمیز کردن دندان‌های گربه مشخص خواهد کرد. برخی گربه‌ ها نیاز به تمیز کردن بیشتری برای دندان‌ها دارند، درحالی که برخی دیگر به ندرت به تمیز کردن دندان‌هایشان نیاز پیدا می‌کنند.

در وقت ملاقات دندانپزشکی گربه‌ شما، دامپزشک پلاک و تارتار جمع شده را از بین می‌برد و دندان‌های گربه را تمیز می‌کند. آنها همچنین قادر خواهند بود تا به شما بگویند که کدام دندان نیاز به کشیدن دارد. اگر گربه شما مشکلی دندانی داشته باشد، آنها نیاز به تمیز کردن کامل دندان‌ها و همچنین استفاده از اشعه ایکس برای تشخیص جدیت مشکل دارند. زمانی که دامپزشک اطلاعات بیشتری بدست آورد، پیشنهاداتی را بر اساس سن و وضعیت سلامت گربه برای مراقبت از دندان های گربه به شما ارائه خواهد داد تا بتوانید درمان مناسب را برای گربه تامین کنید.

مراقبت از دندان های گربه: سوالات متداول

در ادامه به تعداد از سوالات متداول در مورد مراقبت از دندان های گربه که در کلینیک دامپزشکی لبخند حیوانات سوال پرسیده می‌شود، می‌پردازیم. همراه ما باشید.

آیا مراقبت از دندان های گربه واقعا ضروری است؟

عدم مراقبت از دندان های گربه سبب ایجاد بیماری‌های دندانی، درد و ناراحتی می‌شود. درمان این بیماری‌ها نه تنها گران هستند بلکه عدم درمانشان سبب بروز علائم شدیدتری می‌شود. پس بهترین کار پیشگیری از این بیماری‌ها به وسیله درمان خانگی مناسب و رعایت منظم بهداشت است.

به چه ابزاری برای مراقبت از دندان های گربه ام نیاز دارم؟

از آنجایی که مسواک زدن موثر ترین راه برای مراقبت از دندان های گربه است. شما به یک مسواک گربه و خمیر دندان امن برای مسواک زدن روزانه نیاز دارید. همچنین می‌توانید با خریدن جویدنی‌های دندان، غذای دندان، مواد افزودنی آب و اسباب بازی‌های دندانی به تقویت سلامت دندان‌های گربه‌تان بپردازید.

مسواک و خمیردندان گربه

مسواک و خمیردندان گربه

چگونه از دندان های گربه‌ ام مراقبت کنم؟

مسواک زدن منظم دندان‌های گربه‌تان موثر ترین راه برای مراقبت از دندان های گربه است. همچنین بهتر است آنهارا سالیانه به دامپزشک ببرید تا معاینه شوند و در صورت وجود هر مشکلی نسبت به آن مطلع شوید. در صورت مشاهده هرگونه علائم از بیماری‌های دندانی از جمله ریزش آب دهان،درد یا ناراحتی هنگام غذا خوردن، هرچه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید.

مراقبت از دندان های گربه سبب افزایش طول عمر آنها و داشتن زندگی سالمتری می‌شود. با اینکه گزینه‌های دیگری برای مراقبت از دندان‌های گربه وجود دارد، مثل مواد افزودنی، جویدنی‌های دندان، غذای دندان و اسباب بازی‌ها، مسواک زدن بهترین و موثر ترین راه برای مراقبت از دندان های گربه و حفظ سلامت لثه‌های گربه است. درصورت مشاهده هرگونه علائم از التهاب لثه یا مشکلات دهانی دیگر، هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید. چراکه بیماری‌های لثه می‌تواند به مشکلات جدی تری تبدیل شوند. در این مقاله سعی کردیم نگاهی کامل به روش های مراقبت از دناه های گربه داشته باشیم. همچنین در رابطه با موضوعاتی همچون مسواک گربه، دهانشویه کلرهگزیدین برای گربه، دندان شیری گربه، آیا دندان نیش گربه می افتد؟، شکستن دندان گربه، درمان خانگی دندان درد گربه و علت بوی بد دهان صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

منبع: وبسایت معتبر dutch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات