گربه مین کون

گربه مین کون

گربه مین کون؛ گربه‌ای که همانند نام خود، ویژگی‌های منحصربفردی دارد. شاید وقتی برای اولین بار گربه مین کوون را از نزدیک ببینید، متوجه خاص بودن آن نشوید. نژاد گربه مین کوون به عنوان بزرگ‌ترین و پشمالوترین گربه های خانگی بحساب می‌آیند. اما دانستن این نکته چه فایده‌ای دارد؟ به دلیل محبوبیت بالایی که گربه‌ها به عنوان حیوان خانگی دارند، آشنایی با یک گونه سازگار در عین حال جذاب، زیبا، مهربان و آرام می‌تواند در انتخاب و خرید حیوان خانگی کمک زیادی به شما بکند. در این محتوا همراه ما باشید تا به بررسی و معرفی بزرگترین نژاد گربه خانگی یعنی گربه مین کوون (Maine Coon) بپردازیم. نژادی که نتنها شکل و ظاهر خاصی دارد، بلکه تاریخچه اسم و پیدایش آن نیز اعجاب‌آور است.

از دیگر انواع نژاد که در سایت کلینیک لبخند حیوانات به معرفی آنها پرداختیم، می‌توان از گربه مو کوتاه بریتانیایی، گربه برمه ای، گربه ساوانا و گربه کرل امریکایی نام برد.

گربه مین کوون

گربه مین کوون

در این محتوا در ارتباط با تاریخچه پیدایش، ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی، نگهداری از گربه مین کون، قیمت گربه مین کوون، نحوه برقراری ارتباط، غذای گربه مین کون، نگهداری و رژیم غذایی این نژاد جذاب توضیح خواهیم داد.

تاریخچه و پیدایش گربه مین کون؛ گربه‌ای با اصالت آمریکایی

نظریه‌های متفاوتی از پیدایش نژاد گربه مین کون وجود دارد. اما محتمل‌ترین آن مربوط به حدود ۲۰۰ سال پیش است. گربه فرانسوی آنگورا در قرن ۱۸ میلادی به همراه دریانوردان به ایالت مین (Maine) آورده شدند. برخی معتقدند این نژاد از گربه حاصل آمیزش گربه‌های آنگورا با گربه‌های مو‌کوتاه ایالت مین در آمریکاست. همین موضوع باعث پیدایش نژادی با نام مین کون شد. در اواخر قرن ۱۸، نژاد مین کون در شهرهای نیویورک و واشینگتن به روی صحنه‌های نمایش رفت و به صورت رسمی معرفی شد.

عکس گربه مین کون

عکس گربه مین کون

همین نمایش‌ها باعث شد تا این نژاد از گربه‌های خانگی محبوبیت خاصی بین مردم آمریکا پیدا کند. البته چندی بعد، این نژاد در اروپا نیز محبوب شد. یکی از کشورهای اروپایی که طرفدار ویژه گربه مین کوون است، کشور انگلیس است. انگلیس به همراه فرانسه به عنوان اصلی‌ترین طرفداران این نژاد خاص و جذاب در اروپا هستند. اما آیا می‌دانستید این ظاهر جذاب، تاثیر مستقیمی بر انتخاب نام این نژاد داشته است؟ مطالعه بخش بیماری های گربه برای شما شاید مناسب باشد.

ریشه نام نژاد اصیل مین کون از کجاست؟

نام این نژاد از دو بخش تشکیل شده است: مین (Maine) – کون (Coon). قسمت اول نام این گربه خانگی، مربوط به ایالتی در آمریکاست. برای اولین بار این نژاد خاص در این ایالت دیده شد. اما بخش دوم نام آنها به دلیل ظاهر دم آنهاست. ظاهر کشیده، قوس‌دار و پشمالوی دم گربه مین کون باعث شباهت آن با دم راکون شده است. به همین دلیل بخش دوم نام این نژاد از گربه، از اسم راکون نشات می‌گیرد.

ویژگی‌های ظاهری گربه مین کون؛ بزرگترین نژاد گربه خانگی

اولین نکته‌ای که بعد از دیدن این گربه‌های خانگی توجه شما را جلب می‌کند، حجم و اندازه آنهاست. حجم و اندازه آنها نتنها در بخش تنه نسبت به دیگر گربه‌های خانگی بزرگ است، بلکه دست و پای بزرگی نیز دارند. طول بدن این گربه‌ها در بعضی از موارد تا ۱٫۲ متر نیز می‌رسد. البته این گربه‌ها نتنها از نظر طول، بلکه به دلیل موی پرحجم و بلندی که دارند، از نظر قدی نیز بلندتر از گربه‌های دیگر بنظر می‌رسند. جالب است بدانید که گربه‌های مین کون نر نسبت به ماده از نظر حجم و وزن بزرگتر هستند. دلیل آن نیز مربوط به هورمون‌های تولیدی در بدن گربه‌های نر این نژاد است. وزن گربه‌های نر این نژاد حدود ۸ کیلوگرم است. درحالی که جنس مونث آنها، وزنی حدود ۵ کیلوگرم دارند.

معمولا گربه نژاد مین کون حدود ۱۳ سال عمر می‌کنند. جالب است بدانید که برخلاف اکثر گربه نژادهای مختلف، در سنین ابتدایی رشد آنها متوقف نمی‌شود و تا حدود ۵ سالگی نیز رشد آنها ادامه پیدا می‌کند. موی بدن گربه مین کون پوشش بسیار مناسبی به ظاهر بدن آنها داده است. این موهایی که معمولا حالت ابریشمی و نرم دارند، مقاومت آنها را در برابر سرما بالاتر برده است. اما نکته‌ای که تفاوت جذاب این نژاد را ایجاد می‌کند، موی اطراف گردن آنهاست. اگر به موی اطراف گردن این گربه‌ها دقت کنید، ظاهری شبیه به یال شیر دارند. همین موضوع وقار و شگفت انگیزی این نژاد را مضاعف کرده است. اما دیگر اعجاب گربه مین کوون در رنگ موی آنهاست.

جثه گربه مین کون

جثه گربه مین کون

طیف رنگی موی بدن گربه نژاد گربه مین کوون

رنگ بندی موی بدن این حیوانات خانگی تنوع زیادی دارد. به دلیل حجم زیادی که موی بدن این گربه‌ها دارد، نوع و جذابیت رنگ موی بدن آنها نیز بیشتر به نظر می‌آید. به همین دلیل یکی از معیارهای مهم برای خرید و تعیین قیمت گربه مین کون، رنگ جذاب است. از بین رنگ بندی‌های مختلفی که این گربه دارد، رنگ‌های مشکی، سفید، نقره‌ای و کرم طرفداران ویژه‌ای دارد. البته لازم است که بدانید طیف رنگی این حیوانات به صورت‌های تک رنگ، دو رنگ و در بعضی موارد سه رنگ است که جذابیت آن را بیشتر می‌کند.

اگرچه طیف‌رنگی در چشمان گربه مین کوون کم است، اما ظاهر بادامی آن باعث دلربایی از صاحبان خود می‌شود. علاوه بر این، معصومیتی که در چشمان این نژاد وجود دارد در کنار جذابیت مو و ویژگی‌های رفتاری آنها، محبوبیت آنها را دوچندان کرده است.

چه مواردی در تعیین قیمت گربه مین کون تاثیرگذار است؟

قیمت گربه مین کون به دلیل اصالت و ویژگی های ظاهری خاص، در مقایسه با دیگر نژادها، نسبتا بالاست. یکی از مهم ترین مواردی که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد، رنگ گربه این نژاد است. معمولا قیمت گربه مین کوون با ترکیب سه رنگ متفاوت، نسبت به دیگر گربه های این نژاد بالاتر است. سن، میزان و حجم مو و اصالت آن به عنوان اصلی ترین مواردی است که در تعیین قیمت گربه مین کون تاثیرگذار خواهد بود.

جذابیت گربه مین کون

جذابیت گربه مین کون

مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی گربه مین کون

گربه مین کون علی رغم ظاهر بزرگی که دارد، ویژگی‌های شخصیتی بسیار دوست داشتنی دارد. از مهم‌ترین خصوصیت‌های شخصیتی گربه نژاد مین کون می‌توان به آرامش، شیرینی در رفتار و حرکات اشاره کرد. گربه‌های مین کون به حدی دلنشین هستند که لقب Gentle Giants یا غول‌های مهربان به آنها داده شده است. این لقب به دلیل جثه بزرگ و در عین‌حال رفتار بسیار خون‌گرم، به نژاد مین کون داده شده است.

از خصایص شخصیتی که باعث محبوبیت گربه مین کوون شده است، می‌توانیم به بازی گوشی و هوش بالای آنها اشاره بکنیم. این دو ویژگی باعث شده‌اند این نژاد از گربه‌ها در یادگیری و حل معما بسیار قوی باشند. نژاد مین کون برخلاف بعضی از گربه‌های نژادهای مختلف که بسیار بغلی هستند، وابسته به بغل صاحب خود نیستند. در عین حال، خون گرمی بالای این نژاد، باعث می‌شود تا بعضی مواقع در خانه به دنبال شما حرکت کند.

این گربه‌ها عاشق فضای سبز هستند و در این فضا از بازی‌های مختلفی که می‌توانید با آنها انجام بدهید، لذت می‌برند. اگر شما در خانه کودک خردسالی دارید و به دنبال خرید حیوان خانگی هستید، گربه مین کون انتخابی فوق‌العادست.

رفتار گربه نژاد مین کون با کودکان

کودکان تا سنین ۱۲ سالگی نیاز به همبازی و همدم دارند. به همین دلیل انتخاب حیوان خانگی مناسب می‌تواند همبازی خوبی برای فرزندان شما باشد. بانمکی و کنجکاوی در کنار سازگاری مناسب با محیط، ویژگی‌هایی است که باعث شده تا انتخاب گربه مین کون به عنوان همبازی و حیوان خانگی برای کسانی که کودک خردسال دارند، مناسب باشد. حالت بدنی نرم و گرمی که گربه‌های نژاد مین کون دارند باعث شده است تا از سمت کودکان به خوبی پذیرفته شوند. اما یکی از جذاب‌ترین تفاوت‌های بزرگترین نژاد گربه خانگی، در صدای آنهاست که بیشتر از همه کودکان را به سمت خود جلب می‎‌کند.

تصویر گربه مین کوون

تصویر گربه مین کوون

رفتار گربه مین کوون با دیگر حیوانات

این نژاد از گربه‌های اهلی، به دلیل طبع آرامی که دارند به راحتی می‌توانند علاوه بر انسان‌ها، با دیگر حیوانات نیز ارتباط برقرار کنند. البته این مورد را درنظر داشته باشید که اگر حیوان روبروی نژاد مین کون، وحشی باشد می‌تواند باعث درگیری و به احتمال زیاد صدمه زدن به این گربه شود. اصلی‌ترین حیوانات اهلی که به راحتی با گربه مین کون صمیمی می‌شود، بعد از گربه ها، می‌توانیم سگ‌ها و پرندگان را نام ببریم.

راز نهفته در صدای گربه مین کون چیست؟

اگر به خوبی به دقت به صدای نژاد مین کون گوش کنید، متوجه صدای متفاوتی می‌شوید. درواقع این گربه‌ها برخلاف گربه‌های معمولی صدای میومیو ایجاد نمی‌کنند. صدایی که نژاد مین کون ایجاد می‌کند، صدایی شبیه به ((جیک جیک)) است. همین موضوع باعث شده تا جذابیت‌ها و بامزگی‌های شخصیتی این بزرگترین نژاد گربه خانگی، چندین برابر شود.

وضعیت برقراری ارتباط نژاد مین کون با صاحبان خود

یکی از معضلاتی که بعضی از صاحبان حیوان خانگی از آن شکایت دارند، نحوه درست برقراری ارتباط با حیوان خانگی است. پرخاشگری، چنگ انداختن و ایجاد صداهای ناراحت کننده جز مواردی است که افراد را هنگام خرید حیوان خانگی به شک می‌اندازد. اما درمورد گربه مین کون موضوع کاملا متفاوت است. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، بارزترین ویژگی‌های شخصیتی نژاد مین کون شامل آرامش در رفتار، بامزگی و هوش بالاست. همین موضوع باعث شده تا ایجاد ارتباط به عنوان یکی از نقاط قوت این نژاد بحساب بیاید. شما می‌توانید با طرح معما و بازی کردن با گربه مین کوون، ارتباط خود را روز به روز با حیوان خانگی خود بهتر کنید.

عکس گربه مین کوون

عکس گربه مین کوون

شیوه نگهداری از گربه مین کون

در ابتدای پیدایش گربه مین کون، به عنوان گربه های شکارچی شناخته می شدند. اصلی‌ترین شکار این گربه‌ها، موش‌ها بودند. اما رفته رفته با اهلی شدن آنها، این ویژگی کمرنگ شد. اما جست و خیز و فعالیت بدنی بالای این گربه‌ها همچنان از قدیم باقی است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای نگهداری از گربه مین کوون، آن‌ها را هر یک روزدرمیان با مدت مشخصی در فضای سبز قرار دهید و با آنها بازی کنید. اگر شما در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنید و دسترسی شما به فضای سبز کم است، بهتر است محیط بازی با وسایل‌های مناسب برای گربه مین کون فراهم کنید.

بهترین وسایل بازی برای نگهداری از گربه مین کوون در خانه شامل شلف، توپ‌های بازی و درخت گربه است. به کمک این وسایل، انرژی گربه مین کون به خوبی خالی می‌شود و نیازی به فضای بیرون از خانه نخواهد بود. برای ایجاد ارتباط و حس بهتر برای گربه خود، بهتر است به بازی‌های دونفره با ان بپردازید.

نکته مهمی که در سال‌های پایانی زندگی این گربه باید درنظر داشته باشید، صدمه‌های احتمالی است که ممکن است هنگام بازی کردن به وسایل خانه وارد کند. چون وزن و حجم گربه مین کوون در سنین پایانی به بیشترین حد خود می‌رسد، ممکن است در هنگام بازی و پریدن به وسایل‌های خانه برخورد کند و صدمه وارد شود. باتوجه به این مورد، توصیه می‌کنیم تا فضایی آزاد مانند یک اتاق یا دخمه برای گربه مین کون خود ایجاد کنید تا نگران صدمه دیدن گربه و وسایل خانه خود نباشید.

مراقبت از موی نژاد مین کون

نکته بسیار حائز اهمیت در نگهداری از گربه مین کون، نحوه نگهداری از موی آنهاست. موی بدن این نژاد دلیل اصلی زیبایی آنهاست به همین دلیل نیاز به رسیدگی بخصوصی دارد. بهتر است هفته‌ای ۳ بار موی گربه مین کوون خود را شانه بزنید. با این کار نتنها شکل و حالت موی گربه خود را مرتب و از گره خوردن آن جلوگیری می‌کنید، بلکه از ریزش موی دوره‌ای آنها نیز جلوگیری می‌شود. نژاد مین کون در اواخر زمستان و اواخر تابستان دچار ریزش موی شدید می‌شوند. شما با شانه کردن طبق برنامه ریزی، می‌توانید از این ریزش جلوگیری کنید.

تصویر گربه مین کون

تصویر گربه مین کون

رژیم و غذای گربه مین کون

در یک تعریف کلی برای تغذیه گربه‌ها، باید دقت کنید که تعادل در موادغذایی دریافتی آنها وجود داشته باشد. اگرچه طبیعتا گربه‌ها گوشت خوار هستند، اما برای زندگی بهتر و سالم‌تر نیاز به مقادیر متناسبی کربوهیدرات، مواد معدنی و الکترولیت‌ها دارند. اما غذای گربه مین کون به یک دلیل، متفاوت است. چونکه این نژاد شاداب هستند و جست و خیز نسبتا زیادی دارند، مصرف انرژی آنها نیز بالاست. به همین دلیل باید تعادل در موادغذایی آن‌ها بیشتر باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که مصرف پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را در غذای گربه مین کوون، بیشتر مورد توجه قرار دهید تا گربه شما میزان انرژی از دست رفته خود را به کمک تغذیه متعادل و مناسب، جایگزین کند.

البته درنظر داشته باشید که غذای گربه مین کون همانند دیگر گربه‌ها، با توجه به سن و شرایط گربه متفاوت خواهد بود. اگر از غذاهای آماده مانند کنسروها و یا اسنک‌های خشک به عنوان غذای گربه مین کوون خود استفاده می‌کنید، سعی کنید برندی معتبر را انتخاب کنید. این کار به شما کمک می‌کند گربه‌ای سالم‌تر، شاداب‌تر و خوشحال‌تر داشته باشید. علاوه بر این، استفاده از رژیم و روش مناسب در دادن غذای گربه مین کوون، به داشتن سیستم ایمنی و گوارشی سالم‌تر آنها بسیار کمک کننده خواهد بود.

غذای گربه مین کون

غذای گربه مین کون

کلام آخر درباره گربه مین کوون

در این محتوا ما سعی کردیم گربه مین کوون را از جهات مختلف به شما معرفی کنیم. این نژاد اگرچه نسبت به دیگر گربه‌ها، خاص‌تر است و نیاز به رسیدگی بیشتری دارد، اما شادابی و حس خوبی که شما از این نژاد گربه دریافت می‌کنید حس دلپذیری در خانه شما ایجاد می‌کند. دو نکته مهم که در پایان لازم است توجه بیشتری به آن بکنید، نگهداری از مو و تغذیه گربه مین کوون است.

شما با رعایت نکاتی که در قسمت های قبلی این محتوا به شما توضیح دادیم، می‌توانید گربه‌ای خوشحال‌تر، زیباتر و سالم‌تر داشته باشید. شما با خرید گربه مین کون می‌توانید یک حیوانی خانگی اهلی، باهوش، زیبا، آرام و سازگار برای خود فراهم کنید. علاوه بر این، مطمعن باشید که همبازی مناسبی برای بچه‌های شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات