چرا بینی سگ من خشک می شه؟

چرا بینی سگ من خشک می شه؟

بینی سگ یک عضو فوق‌العاده‌ست و حس بویایی در آن از بینی انسان بسیار قوی‌تر است. یک بینی مرطوب به این معنی است که سگ شما آب کافی دریافت کرده، وضعیت سلامتی مطلوبی دارد و نیز با نفس کشیدنِ راحت­تر بهتر می تواند دمای بدنش را تنظیم کند. بنابراین وقتی که به نظر می‌رسد این بینیِ معمولا مرطوب و خنک دائما خشک است، نگرانی امری طبیعی است. همچنین درمان خشکی بینی مانع از بروز بیماری های عفونی هم می شود. در این راهنمای جامع، ما به این سوال جواب می‌دهیم که «چرا بینی سگ من خشک می‌شه؟»، دلایل احتمالی گرفتگی بینی سگ را بررسی می‌کنیم، درمان های خانگی خشکی بینی سگ را پیشنهاد می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چه زمانی باید به مطب دامپزشکی مراجعه کنید.

علت خشکی دماغ سگ

علت خشکی دماغ سگ

توضیحاتی درباره بینی سگ‌ها

برای درک اینکه چرا ممکن است بینی سگ بگیرد، کمی اطلاعات بیشتر در مورد بینی آن­ها می‌تواند مفید باشد. سطح نمناک بینی، که به اسم ریناریوم شناخته می‌شود، به جذب ذرات بویایی کمک می‌کند. و حس بویایی سگ را که در حالت معمولی هم فوق‌العاده است تقویت می‌کند. این رطوبت از منابع متعددی تامین می‌شود. شامل تشرحات غدد و لیس زدن بینی توسط سگ. با این حال رطوبت ممکن است که در طول روز نوسان داشته باشد.

مزایای بینی مرطوب برای سگ ها

با اینکه خشکی بینی سگ الزاما مشکل­ساز نیست اما بینی سگ­ها کارکردهای مختلفی دارد و به دلایل مختلفی بهتر است که همیشه مرطوب باشد.

دلیل خشکی دماغ سگ

دلیل خشکی دماغ سگ

  • کمک به بویایی: همانطور که گفته شد رطوبت بینی، قدرت بویایی سگ را تقویت می­کند. و وقتی که سگ شما برای شناسایی آشنایان یا افراد مزاحم از بویایی­اش استفاده می­کند اهمیت یک بینی مرطوب دو چندان می شود.
  • کمک به تنظیم دما: تنها محل­های تعریق در بدن سگ پنجه­­های آن هستند. به همین دلیل آن­ها به روش­هایی غیر از تعرق دمای بدن خودشان را تنظیم می کنند. مانند تبخیر رطوبت از طریق زبان، حفره های بینی و لایه داخلی ریه ها. آن­ها این کار را به کمک غدد مخاطی داخل بینی انجام می دهند که مایعاتی تولید می کند که به فرایند خنک شدن کمک می­کند.

آیا خشکی دماغ سگ نگران کننده است؟

علت خشکی دماغ سگ همیشه بیماری­ها نیستند، اما گاهی اوقات ممکن است نشانه مشکلاتی عمیق‌تر باشد. برای اینکه بتوانیم بین این دو حالت از خشکی بینی سگ تمایز قائل بشویم باید پس‌زمینه بروز آن و علائم مربوطه را مدنظر قرار بدهیم.

خشکی بینی طبیعی سگ

 ممکن است بینی سگ بعد از بیدار شدن از خواب، به دلیل کاهش فعالیت و همینطور لیس نزدن خشک بشود. در چنین شرایطی معمولا بعد از چند دقیقه و شروع فعالیت بدن و نیز  لیس زدن مشکل حل می شود و یا نهایتا با تامین آب خوراکی کافی بینی دوباره خیس می گردد. همچنین عوامل محیطی مثل گرما، سرما و هوای خشک نیز می‌توانند موقتا بر رطوبت بینی سگ تاثیر بگذارند. همچنین عواملی نظیر اسهال، تب، گرمازدگی، استفراغ نیز می­تواند باعث خشکی بینی بشود. آب کافی برای فعالیت درست بدن سگ لازم است، اگر کمبود آب برای مدت ها ادامه دارد بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید.

همچنین فعالیت بیش از حد هم می تواند دلیل خشکی دماغ سگ باشد، چون در این صورت فرصت نمی­کنند به اندازه کافی بینی­شان را لیس بزنند، آب کافی بنوشند و یا نفس بکشند. برخی از علائم بیش فعالی در سگها عبارت است از خستگی بعد از فعالیت، سرمازدگی، گرفتگی عضلات، تعریق در کف پا. دمای بالای ۴۱ درجه می تواند برای سلامت سگ ها حظرناک باشید. اطمینان حاصل کنید که سگتان در هنگام تحرک گرمازده نمی شود و آب کافی نیز دریافت می­کند.

خشکی بینی غیر طبیعی سگها

دلیل خشکی دماغ سگ زمانی نگران‌کننده می‌شود که شدید باشد و همراه با ترک‌های ریز یا سایر تغییرات نظیر تغییر رنگ، زخم یا تغییر رفتار حیوان باشد.

خشکی دماغ سگ

خشکی دماغ سگ

دلایل بروز خشکی بینی سگ

چندین عامل ممکن است دلیل خشکی دماغ سگ باشد.

عوامل محیطی

  • کمبود آب بدن: دریافت ناکافی آب می‌تواند باعث خشکی و ترک بینی بشود. به همین دلیل همیشه برای پت خود آب تازه کافی مهیا کنید.
  • شرایط آب‌و‌هوایی: زمستان‌های سرد می‌توان دماغ سگ را خشک کند و ترک بیاندازد، تقریبا شبیه به پوست انسان. در حالی که هوای گرم و خشک ممکن است باعث کمبود آب بدن بشود.
  • آلرژی‌ها: حساسیت به مواد غذایی و شیمیایی یا مواد مختلف ممکن است علائم مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها می‌تواند بینی خشک یا تحریک‌شده باشد.

بیماری‌های سگ ها

  • اختلالات خودایمنی: بیماری‌های نظیر سل جلدی یا پمفیگوس ممکن است باعث پوست‌پوست‌شدن، زخم یا تغییر رنگ بینی بشوند.
  • سندروم سر کوتاه: نژاد‌هایی که بینی کوتاهی دارند عمدتا به دلیل مشکلات در نفس کشیدن دچار خشکی بینی می‌شوند.
  • کراتوکنژکتیویت سیکا (خشکی چشم): این بیماری، هم می‌تواند باعث خشکی چشم و هم بینی بشود.

راه‌حل‌های خانگی برای درمان گرفتگی بینی سگ

پیش از مراجعه به دامپزشک، می‌توانید برخی راهکارهای ایمن خانگی را هم امتحان کنید:

گرفتگی بینی سگ

گرفتگی بینی سگ

  • آبرسانی: سگتان را تشویق کنید تا آب بیشتری بنوشد. همچنین می‌توانید به منظور افزایش آب دریافتی غذای پتتان را هم مرطوب کنید.
  • رطوبت‌ساز: استفاده از رطوبت‌ساز، بخصوص در آب و هوای خشک، می‌تواند به حفظ رطوبت بینی سگ کمک کند.
  • کرم بینی سگ: این محصولات خشکی را از بین می‌برند و از بینی در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنند.

به یاد داشته باشید از آنجایی که این راه‌کارهای خانگی درمان‌هایی موقتی را فراهم می‌کنند نباید جایگزین توصیه حرفه‌ای دامپزشک بشوند، بخصوص اگر مشکل پتتان حاد و تشدید‌شونده است.

زمان مراجعه به دامپزشک سگ

خشکی دائمی بینی، همراه با علائمی نظیر کاهش اشتها، کسالت، ترشحات غیرعادی بینی، مشکلات تنفسی یا زخم‌های قابل مشاهده هشداری ا‌ست برای مراجعه سریع به دامپزشک. اگر با وجود درمان خانگی همچنان شاهد خشکی مزمن هستید یا اینکه خشکی بینی سگ با سایر علائم نگران‌کننده همراه است، زمان مراجعه به دامپزشک فرا رسیده است. دامپزشک بهترین شرایط را برای سگ شما فراهم می‌کند، به نگرانی‌هایتان پاسخ می‌دهد و مناسبترین درمان را برای خشکی دماغ سگ اعمال می‌کند. در مراجعه به دامپزشک تردید به خرج ندهید. دامپزشک بهترین مرجع برای رسیدگی به وضعیت پت شما است.

دکتر دامپزشک سگ

دکتر دامپزشک سگ

علائمی که به رسیدگی اورژانسی نیاز درند

در صورت بروز خونریزی بینی، اختلال در تنفس یا نشانه‌های ناراحتی یا تنش فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات