راهنمای مراقبت از پت در زمستان

راهنمای مراقبت از پت در زمستان

راهنمای مراقبت از پت در زمستان، مراقبت از حیوان خانگی در زمستان چگونه است؟ رژیم غذایی و روش های مراقبت از حیوانات خانگی در زمستان به چه صورت است؟ صاحبان حیوانات خانگی معمولا به این فکر می کنند که حیوان خانگی آن ها چطور خود را برای زمستان آماده می‌کند. به عنوان مثال، جابجا کردن حیوانات خانگی در زمستان به چه صورت است؟ آیا بعضی از آنها نیاز به پوشش یا ژاکت دارند؟ آیا می‌توانند بیرون بروند؟ در ادامه مطلب، به روش های مراقبت و نگه داری از سگ ها، گربه ها و پستانداران کوچک مثل خرگوش و خوکچه هندی و غیره در زمستان می‌پردازیم.

تغذیه حیوانات خانگی در زمستان مهم است زیرا به علت کم تحرکی به علت در خانه ماندن، به کالری کمتری نیاز دارند. همچنین پیرایش، شانه کردن و رسیدگی به موهای آن ها حائز اهمیت است زیرا با حفظ گرمای بدن، آن ها را در برابر سرما و ویروس ها و بیماری ها حفاظت می‌ کند.

مراقبت از سگ ها در زمستان

نژاد هایی که موهای کوتاهی دارند، مثل دوبرمن ها یا چیواوا، نسبت به سرما آسیب پذیرند و باید به طوری که مانع حرکت یا نشان دادن زبان بدن آنها نشود، بدن و کل پشت آنها را با یک ژاکت  گرم پوشاند. دم ها، گوش ها و پنجه ها در برابر سرما آسیب پذیر هستند که پنجه ها را میتوان با کفش های کوچک مخصوص و راحت با اندازه مناسب پوشاند تا حرارت تنظیم شود. همچنین کرم هایی که دارای روغن هستند گزینه مناسبی برای پیشگیری از ترک هستند. خز های بین انگشتان پای سگ ها را کوتاه نگه دارید و مراقب علائم آسیب دیدگی و ترک و غیره باشید.

راهنمای مراقبت از سگ در زمستان

راهنمای مراقبت از سگ در زمستان

پنجه ها را بعد از پیاده روی حتما بشویید، زیرا پنجه های آن ها بعد از پیاده روی آغشته به مواد مختلف مثل نمک و شن و ضد یخ و غیره می‌باشد که اگر سگ شما آن را لیس بزند ،به معده اش آسیب می‌رسد و مریض می‌شود. خز بدن سگ ها در زمستان نباید خیلی کوتاه شود و باید بلند و ضخیم باشد. در مورد تغذیه سگ ها در زمستان، اگر سگ شما در زمستان زیاد بیرون می‌رود، به کالری اضافی برای گرم ماندن نیاز دارد ولی سگ های خانگی به  رژیمی کم کالری نیاز دارند تا دچار اضافه وزن نشوند. همچنین صاحبان باید مراقب اولین نشانه های سرماخوردگی و احساس سرما در سگ باشند که معمولا شامل بالا بردن پنجه ها یا لرزیدن آن ها است.

مراقبت از گربه ها در زمستان

گربه ها در زمستان به کالری بیشتری برای انرژی نیاز دارند پس باید تغذیه‌ی کامل تری در زمستان داشته باشند. بهتر است گربه ها قبل از زمستان واکسن بزنند و کرم زدایی شوند تا در طول زمستان بیشتر محافظت شوند. بیرون رفتن گربه ها در طول سال، زمستان را برایشان راحت تر کرده و خز آنها را ضخیم تر می‌کند. همچنین باید یک مکان عایق بندی شده و ضد آب برای زمستان داشته باشند که می‌تواند یک گاراژ یا تعدادی پتوی ضخیم باشد.

راهنمای مراقبت از گربه در زمستان

راهنمای مراقبت از گربه در زمستان

مراقبت از حیوانات خانگی مثل خرگوش، خوکچه هندی و غیره در زمستان : این حیوانات خانگی باید  از قبل از زمستان بیرون بروند و به هوا عادت کنند تا یک پوشش محافظ زمستانی را رشد دهند. محفظه‌ی آن ها هم باید مقاوم در برابر باد و سرما و عایق باشد. اگر قفسه‌ی خرگوش را در خارج از خانه نگه می‌دارید، آن را با پتو بپوشانید تا هوای سرد خرگوش ها را اذیت نکند و در طول روز، آن ها را به فضای باز ببرید تا کمی تحرک داشته باشند؛ چون خرگوش ها به دویدن و تحرک عادت دارند. همچنین باید رژیم غذایی مناسب شامل خوراک غلیظ داشته و آب روزمره‌ی آن ها برای جلوگیری از یخ بستن بررسی شود.

نکات کلی مراقبت از پت در زمستان

در ادامه به برخی از مجموعه کارهایی که برای محافظت از پت باید در فصل سرما انجام داد، می‌پردازیم.

پیرایش و نظافت حیوانات خانگی در زمستان

حتما موهای حیوانات خانگی را خشک کنید تا دچار سرماخوردگی و بیماری های عفونی نشود. همچنین موهای حیوان را به طور مرتب شانه کنید تا بهم نچسبند و عایق بدن ان ها دچار مشکل نشود و دچار لرز نشود. به بلند نگه داشتن ناخن های آنان  برای حفظ تعادل در زمان راه رفتن روی یخ و برف توجه کنید. وجود فضایی برای ادرار در خانه در زمستان برای حیوانات خانگی بسیار مناسب است، زیرا برخی مواقع در روزهای سخت زمستان ممکن است نتوانند بیرون بروند. در این مواقع می‌توان از پدهای آموزشی برای سگ ها استفاده کرد که در نقطه‌ی گرمی از خانه قرار داده شده است. گربه ها هم برای ادرار به جای گرمی نیاز دارند که بهتر است بخشی از خانه را برای آن ها در فصل زمستان آماده کنید.

ساخت لانه در زمستان

اگر حیوان خانگی شما بیرون از خانه زندگی می‌کند، یک لانه خوب و خشک و به دور از باد که کمی از سطح زمین بالاتر باشد را برایش فراهم کنید. لانه باید عایق کاری شده باشد. برای این کار باید به اندازه ابعاد لانه، آلومینیوم تهیه کرده و در کف لانه پهن کنید. و آن را طوری به زمین بچسبانید که جا به جا نشود. سپس روی آن را با پلاستیکی بزرگ پوشانده و کمی پوشال روی آن بریزید. و دیواره ها را هم به همین صورت عایق کنید تا راه های نفوذ سرما را به لانه ببندید.

مراقبت از حیوانات خانگی در فضای باز در زمستان : در هنگام روشن کردن خودرو، بررسی کنید که حیوان برای محفوظ ماندن از سرما به زیر خودرو پناه نبرده باشد. مراقب مسمویت حیوانات با ضد یخ خودروها باشید زیرا این ماده برای آنها طعم شیرین و مطلوبی دارد و می‌تواند حتی کشنده باشد. علائم مصرف ضد یخ عبارت است از: تشنج و ترشح آب دهان، ادرار و استفراغ و تشنگی بیش از اندازه. پس اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما از مناطقی که از ضد یخ در آن جا استفاده شده دور می‌ماند. و محل استفاده از ضد یخ را به طور کامل تمیز کنید. در صورتی که مشکوک به مصرف ضد یخ توسط حیوان خانگیتان هستید، فورا با دامپزشک تماس بگیرید.

گم نشدن حیوانات در فصل سرما

در زمستان حتما قلاده حیوان خانگی خود را ببندید، زیرا حیوانات خانگی در زمستان بیشتر از دیگر مواقع گم می‌شوند. هنگامی که برف و باران می‌بارد، حیوانات خانگی برای تشخیص بو و رایحه‌ی خانه که به آن ها کمک می‌کند راه برگشت را پیدا کنند، دچار مشکل می‌شوند. پس حتما بررسی کنید که قلاده‌ی آن ها دارای اطلاعات تماس دقیق باشند. حیوانات خانگی خود را به جاهای یخ زده نبرید. زیرا در صورت شکستن یخ، برای آنها بسیار خطرناک خواهد بود. و به هیچ وجه آن ها را داخل ماشین در هوای سرد رها نکنید. همانطور که می‌دانید در زمستان روزها کوتاه تر است، پس اگر مجبور به بیرون بردن سگ ها در زمستان شدید، به آنها وسایل بازتابنده پوشانده و آن ها را نزدیک خود نگه دارید.

خانه، مکان امن حیوانات خانگی در زمستان

حیوانات خانگی را از وسایل گرم کننده و بخاری ها دور نگه دارید و قبل از تنها گذاشتن حیوانات خانگی در خانه، از خاموش بودن بخاری مطمئن شوید. در این فصل لازم است که خانه به محیطی امن برای حیوان تبدیل شود، زیرا در این زمان بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند. پس از گذاشتن وسایل اضافی و خطرناک برای حیوان پرهیز کنید. در صورت امکان، یک کیت کمک های اولیه برای حیوان آماده کنید که شامل: بانداژ، موچین، آب اکسیژنه، پد گاز، حوله، پماد، آسپرین، داروهای مورد نیاز و غیره باشد. همچنین برای چند روز غذا و آب برای او ذخیره کنید. تا در مواقع نیاز به غذا و آب کافی برای حیوان خانگی خود دسترسی داشته باشید.

راهنمای مراقبت از خرگوش در زمستان

راهنمای مراقبت از خرگوش در زمستان

سرما زدگی حیوانات در فصل سرما

نکته‌ی آخری که در زمستان برای مراقبت از حیوانات خانگی بهتر است رعایت کنید این است که علائم سرما زدگی و هیپوترمی را بشناسید. برای حیوانات خانگی‌ای که در معرض سرمای شدید قرار گرفته‌اند هیپوترمی می‌تواند کشنده باشد پس بهتر است مراقب علائم این بیماری باشید. به خصوص اگر حیوان خانگی شما خیس یا مرطوب باشد بیشتر در معرض خطر قرار خواهد گرفت. نشانه هایی مثل خاکستری یا آبی شدن پوست، تاول، تورم و لکه های پوستی  می‌تواند نشان دهنده‌ی سرما زدگی باشد. در مواقعی که شک دارید که حیوان خانگی شما دچار این مشکل شده، از مالش بافت صدمه دیده خودداری کنید. آن ها را به یک مکان گرم و خشک ببرید و بپوشانید و با دامپزشک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات