آیا رفتار گربه از حالت دوستانه به تحریک‌پذیر تغییر کرده است؟

آیا رفتار گربه از حالت دوستانه به تحریک‌پذیر تغییر کرده است؟

 چرا رفتار گربه از حالت دوستانه به تحریک‌پذیر تغییر کرده است؟ سؤالی که اغلب دوستداران حیوانات خانگی با آن روبه‌رو هستند. تغییر رفتار گربه در بسیاری از موارد می‌تواند گیج‌کننده و درعین‌حال ناراحت‌کننده باشد. اینکه تغییرات رفتاری گربه به صورت پرخاشگری یا منزوی بودن بروز می کند، به دلایل مختلفی بستگی دارد که در ادامه مطلب در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

تغییرات ناگهانی در محیط برای گربه ها

تغییرات ناگهانی در محیط برای گربه ها

درد یا بیماری باعث تغییر رفتار گربه می شود

گربه‌ها به‌عنوان حیوانات دوست‌داشتنی در طول زندگی‌شان همواره تغییرات رفتاری بسیار زیادی دارند و در بسیاری از موارد، درد یا بیماری به صورت تغییر در رفتار خود را نشان می دهد. همچنین درد مزمن می‌تواند هر فردی را از نظر جسمی، عاطفی و ذهنی ضعیف کند و این موضوع در مورد حیوانات هم صدق می‌کند. اگر می‌خواهید تغییر ناگهانی رفتار گربه را صرفاً یک مسئله ساده رفتاری بنامید بهتر است قبل از هر اقدامی، این فرضیه را رد کنید. گربه‌ها می‌توانند در برابر درد و بیماری تحمل کنند و استادانه آن را از دید شما پنهان نمایند؛ ولی اگر درد و بیماری پیشرفت داشته باشد قطعاً منجر به تغییر رفتار گربه می‌گردد.

درد یا بیماری باعث تغییر رفتار گربه می شود

درد یا بیماری باعث تغییر رفتار گربه می شود

 هنگام درد و بیماری معمولاً اگر به گربه دست بزنید، درد باعث تحریک‌پذیری بیشتر آن می‌شود. در چنین مواقعی ممکن است گربه به دنبال مکان‌هایی برای تنها ماندن باشد و زمانی که اعضای خانواده سعی در تعامل و نوازش کردن او دارند، گربه تحریک شده و از خود واکنش نشان ‌دهد. لازم نیست تغییر رفتار گربه به دنبال یک آسیب آشکار باشد، به طور مثال ناخن فرورفته برای گربه بسیار دردناک است و منجر به درد و تغییر رفتار گربه می‌شود.

 درد در محل جراحی‌های قدیمی، بیماری‌های دندان و لثه و حوادث آسیب‌زا می‌توانند باعث ترس گربه شوند. همچنین با بالارفتن سن گربه، آرتروز شروع می‌شود به‌طوری‌که مفاصل سفت و دردناک می‌گردد. توصیه می‌کنیم درد یا بیماری را به‌عنوان دلیلی برای تغییر رفتار گربه نادیده نگیرید.

وجود چند گربه در خانه سبب تنش می شود

با وجود چند گربه در یک‌خانه احتمال تنش در بین گربه‌ها غیرعادی نیست چرا که گربه‌ها به طور مداوم برای امنیت و محافظت از مناطق خود تلاش می‌کنند و درصورتی‌که احساس خطر کنند، تحریک می‌شوند. بهتر است به مسائل مربوط به وجود چند گربه در خانه رسیدگی کنید تا بتوانید از ایجاد تنش و درگیری میان آنها جلوگیری نمایید.

اطمینان حاصل کنید که منابع کافی از قبیل ظرف غذا، محل خواب و سطوح خاراندنی برای همه گربه‌ها وجود دارد. باید این منابع در سراسر خانه پراکنده باشند تا یک گربه مجبور نباشد با عبور از منطقه گربه دیگر در معرض خطر درگیری قرار گیرد. برخی از گربه‌ها در مقابل افراد غریبه، اسباب‌بازی‌ها، کودکان و سایر حیوانات خانگی رفتارهای تهاجمی همچون خش‌خش کردن، گازگرفتن و پرخاشگری را به معرض نمایش می‌گذارند. گربه با تغییر در رفتارهای خود می‌خواهد چیزی به شما بگوید.

تغییرات ناگهانی در محیط

برای برخی از گربه‌ها فقط ایجاد یک تغییر جزئی در محیط مانند تغییر ترتیب برخی از مبلمان می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و گربه را دچار سردرگمی کند. همچنین تغییرات عمده مانند اضافه‌شدن حیوان خانگی جدید یا عضوی از خانواده در خانه می‌تواند باعث ترس، سردرگمی، تحریک و تغییر رفتار گربه شود.

تغییرات ناگهانی در محیط برای گربه ها

تغییرات ناگهانی در محیط برای گربه ها

در مجموع نقل‌مکان و ورد به یک‌خانه جدید و تحولات بزرگ در محیط می‌تواند در گربه بی‌تابی و پریشانی ایجاد کند. و شما آن را به‌صورت تغییرات ناگهانی در خلق‌وخوی طبیعی گربه مشاهده نمایید.

گربه‌ها به محیط خود عادت می‌کنند و فضاهای آشنا برای آنها آرامش‌بخش است. بنابراین تحریک‌پذیری آنها ممکن است به‌خاطر سردرگمی ناشی از تغییر ناگهانی در خانه یا فعالیت‌های روزانه گربه باشد. به گربه کمک کنید تا به‌تدریج با تغییرات محیط سازگار شود. برای سازگاری گربه با شرایط جدید باید قدم‌به‌قدم پیش رفت تا وی بتواند بر تنش خود غلبه کند و نسبت به محیط و موقعیت جدید شناخت پیدا کند.

 تحریک بیش از حد گربه

نوازش‌شدن ممکن است چیزی باشد که گربه شما از آن لذت می‌برد. اما اینکه گربه در کجای بدن احساس خوبی دارد و برای مدت زمانی می‌خواهد شما با او تعامل داشته باشید جز ترجیحات وی محسوب می‌شود. به زبان بدن گربه توجه کنید و اگر به نظر می‌رسد که او بدن خود را سفت نموده است، بدنش را جابه‌جا می‌کند، می و می می‌کند یا سعی می‌کند از شما دور شود، می‌خواهد به شما بگوید که احساس خوبی ندارد. در چنین مواقعی حتی اگر نوازش در نقاط خاصی برای گربه قبلاً لذت‌بخش بود، در حال حاضر می‌تواند باعث تحریک بیش از حد وی شود. این رفتار معمولاً زمانی که پایه دم نوازش می‌شود، قابل‌مشاهده است.

قسمت‌های از بدن گربه را لمس کنید که از آن لذت می‌برد؛ ولی اگر نوازش‌ها باعث تغییر در رفتار گربه شد توصیه می‌کنیم نوازش را متوقف کنید.

نادیده‌گرفتن سیگنال‌های زبان بدن گربه

مواقعی وجود دارد که یک گربه از همراهی لذت می‌برد و در مقابل زمان‌هایی وجود دارد که ممکن است بخواهد تنها بماند. اگر قصد دارید گربه خود را در آغوش بگیرید درحالی‌که گربه ترجیح می‌دهد با شما درگیر نشود. این احتمال وجود دارد که یک تغییر ناگهانی در خلق‌وخوی گربه رخ دهد. توجه داشته باشید زمانی که گربه خواب است یا غذا می‌خورد یا حتی از پنجره به پرندگان نگاه می‌کند او با زبان بدن به شما می‌گوید که فاصله خود را حفظ کنید و به آن احترام بگذارید.

فضای شخصی کافی برای گربه وجود ندارد

گربه‌ها به مکانی برای پنهان‌شدن، چرت‌زدن و تغذیه نیاز دارند. اگر محیط خانه پرهرج‌ومرج است یا اگر خانواده پرجمعیتی دارید گربه شما به مکان‌هایی نیاز دارد که بتواند استراحت کند و از سروصدای اعضای خانه دور باشد. محیط را به‌گونه‌ای آماده کنید که گربه متناسب با نیازهایش بتواند از فضای شخصی ای که به او اختصاص داده‌اید، استفاده کند.

تنبیه فیزیکی یا کلامی گربه

به‌کاربردن تنبیه فیزیکی یا تنبیه کلامی گربه را اکیداً فراموش کنید چرا که منجر به ایجاد ترس و حالات تهاجمی و دفاعی گربه می‌شود.

هرگز یک گربه را به‌خاطر رفتار نادرست تنبیه نکنید؛ چون رفتارهایی که گربه از خود نشان می‌دهد برای گربه کاملاً منطقی است. بنابراین توصیه می‌کنیم دلیل این رفتار را پیدا کنید چرا که تنبیه همیشه منجر به بدتر شدن رابطه شما با گربه می‌شود.

علت تغییر خلق‌وخو گربه را پیدا کنید

به‌جای اینکه به گربه خود برچسب عبوس بودن، بداخلاق بودن یا تحریک‌پذیر بودن بزنید بهتر است علت تغییر رفتار گربه را پیدا کنید. توصیه می‌کنیم هرچه زودتر دست‌به‌کار شوید تا بتوانید به مسیر اصلی رابطه خود با گربه دوست‌داشتنی‌تان برگردید.

 توجه داشته باشید ساده‌ترین و کوچک‌ترین سهل‌انگاری‌ها و تغییرات رفتاری صاحبان گربه‌ها می‌تواند پیامدهای بزرگی در کیفیت زندگی گربه‌ها و سلامت فیزیکی و روانی آنها به دنبال داشته باشد. با مراجعات دوره‌ای به دامپزشک می‌توانید مشکلات بهداشتی گربه را تشخیص داده و قبل از اینکه این مشکلات حاد و خطرناک شوند، آنها را درمان کنید.

پیامدهایی بی‌توجهی به گربه

پیامدهایی بی‌توجهی به گربه

پیامدهایی بی‌توجهی به گربه

شما نمی‌توانید با گربه خانگی خود همچون گربه خیابانی رفتار کنید. توجه کنید هول دادن یا پرتاب‌کردن گربه باعث سرخوردگی بیشتر وی می‌شود. و این رفتارهای به‌ظاهر ساده شما آسیب‌های جسمی و روحی جبران‌ناپذیری به گربه وارد می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم با گربه خود با ملایمت رفتار کنید. ملایمت می‌تواند زمینه‌ساز احترام متقابل باشد به این صورت که گربه به خواسته‌های شما احترام بگذارد و در مقابل شما به تغییر رفتار گربه احترام بگذارید و در صدد رفع مشکل باشید.

اگر گربه شما کمی ناآرام است و مقدار غذای مصرفی و سرعت غذاخوردن آن تغییر کرده است نباید به‌صورت سرسری از آن بگذرید. بلکه بهتر است برای شناخت گربه و رفتارهای وی وقت بیشتری صرف کنید تا در صورت مشاهده تغییر رفتار گربه بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. از دلایل شایع تغییر رفتار گربه باید به درد و ترس اشاره کنیم که منجر به پرخاشگری می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از مکمل‌های دارویی و مکمل‌های رفتاری این اطمینان را به گربه بدهید که شرایط و موقعیت‌های استرس‌زا از بین می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات